Dag 18: Glacier NP - Revelstoke - Reisverslag uit Revelstoke, Canada van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu Dag 18: Glacier NP - Revelstoke - Reisverslag uit Revelstoke, Canada van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu

Dag 18: Glacier NP - Revelstoke

Door: Yolande en Nancy

Blijf op de hoogte en volg ESTAFETTE

08 Juli 2008 | Canada, Revelstoke

79 KM - 7 juli 2008

De start was super en zeer educatief. Vanaf onze camping konden we met een gids een wandeling maken naar o.a. de ruines van het Glacier Hotel. Deze gids had veel interessants te vertellen over deze omgeving die bol staat van de geschiedenis. De spoorwegverbinding tussen de Oost- en Westkust kon dankzij het onderzoek in 1882 van A.B. Rogers precies op de plek waar wij nu zijn compleet gemaakt worden. Hij vond een “dal”, waardoor de spoorlijn kon worden aangelegd. “Zonder deze spoorlijn had Britisch Colombia niet eens bij de rest van Canada behoort”, aldus de woorden van de gids. Na de spoorlijn werd er ook een hotel gebouwd op deze unieke plek met uitzicht op de Illecillewaet Gletsjer. Dat trok rond 1900 veel, uiteraard rijke, toeristen. Echter we zijn hier wel in een gebied waar zelfs 20 meter sneeuw per jaar kan vallen, dus ook in die tijd waren er veel lawines. Bij een lawine kwamen circa 60 mensen van de spoorwegmaatschappij om en toen heeft de CPR (spoorwegmaatschappij) besloten deze lijn te sluiten en een tunnel voor de spoorlijn aan te leggen. Na enige jaren betekende dit ook de ondergang van het Glacier Hotel. Het is toen helemaal afgebroken en de materialen zijn gebruikt bij de herbouw van Banff Resort Hotel (ook van de CPR) wat uiteindelijk door brand is verwoest. Dankzij deze gebeurtenissen is hier dus nog een prachtige spot die slechts door weinig toeristen wordt bezocht. Uiteraard vertelde de gids nog veel meer en liet vele oude ruines, boilers, waterleidingen, tekeningen en fraaie foto’s zien. Het was een interessant tochtje. Alle informatie die we de laatste dagen gelezen en gezien hadden, viel opeens op z’n plekje.

Na een kopje koffie met muffins bij de camper namen we afscheid van deze leuke campinglocatie. We stonden heel mooi en dichtbij een beek geparkeerd. Overigens is de Illecillewaet Gletsjer een van de best onderzochte gletsjers ter wereld. Men weet uit oude tekeningen en oud fotomateriaal (van een van de rijke families die het Glacier Hotel ieder jaar bezocht) dat sinds circa 1890 de gletsjer een hele kilometer kleiner is geworden.

We reden verder door Glacier National Park. We wilde vandaag nog een aantal kleine wandelingen maken. De eerst stop was bij de Hemlock Grove Trail. Daar lag een boardwalk (houten wandelpad) door een regenwoud. Vooral de unieke, dikke bomen zijn fraai.

We kwamen aan het einde van Glacier National Park. Daarna moesten we eerst flink afdalen door Albert Canyon om vervolgens direct het volgende Nationale Park in te rijden namelijk Revelstoke National Park. We stopten bij de Giant Ceders Trail, waar nog veel dikkere bomen te zien waren.

De derde stop was bij Skunk Cabbage Trail, een stop voor Great Birth watching, zoals de gidsen aangeven. We hoorden, terwijl we over de fraaie vlonders liepen heel veel vogels, maar zagen er niet veel. Yolande en Nancy hadden veel meer interesse voor het verse spoor van berenpoten, die ook op de vlonders te vinden waren.

Toen was het tijd om door te rijden naar Revelstoke. Eerst even een bezoek aan de Tourist Office voor de nodige informatie. Vandaar uit naar camping Lake Williams. Brrr dat was een tegenvaller. Gewoon een recht toe- recht aan veld. Dat zijn we niet meer gewend!!!. Snel wegwezen dus. Er lag nog een camping dichter bij Revelstoke. Ook een recht toe – recht aan veld maar wel een beetje beter. Het voordeel van dit soort plaatsen is wel dat je meer zon hebt. Bijtijds gekookt en volop gebruik gemaakt van de prima gratis WiFi verbinding. Gelijk alvast informatie opgezocht voor de komende dagen. Nog een sms van Myrna. Zij is nu in Banff en heeft ook onderweg een beer gezien. Morgen zien we haar weer in Salmon Arm!!
================================

• 08 Juli 2008 - 06:53

Jolanda:

hey de,

strak kontje hoor bij die dikke boom, hahahaha, als je begrijpt wat ik bedoel!

groetjes, da

• 08 Juli 2008 - 21:14

Anita Kl.:

fantastisch om iedere dag weer mee te mogen genieten. Knap om het schrijven zo trouw vol te houden. Veel plezier!

• 10 Juli 2008 - 03:20

Opa En Oma En Tante :

he he ze is er hoor klein maar fijn Brooklyn Elise is haar naam iets over de 5 pond geboren toen jullie Salmon Arm verlieten! geen idee waarom? Hele goede reis en geniet nog maar volop!
    Salmon Arm en Myrna van Sabrina heel bedankt voor je gift.

• 10 Juli 2008 - 13:48

Ron De Waard:

Hallo
    Heb niet alles gelezen maar wel alle foto's gezien. Ziet er echt supergaaf uit.
    Geniet er nog van en veel plezier

• 13 Juli 2008 - 08:50

Arie & Harmien:

Hoi Schuurtjes,
    ontzettend leuk en soms zelfs spannend om te lezen wat jullie allemaal meemaken, en vooral allemaal zien.We kijken al weer uit naar het volgende verhaal.
    Groetjes uit Blackpool.