Dag 23: Tofino - Reisverslag uit Tofino, Canada van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu Dag 23: Tofino - Reisverslag uit Tofino, Canada van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu

Dag 23: Tofino

Door: Yolande en Nancy

Blijf op de hoogte en volg ESTAFETTE

16 Juli 2008 | Canada, Tofino

29 KM - 12 juli 2008

Helder blauwe luchten, heerlijk warm (graadje of 30) en alleen het geluid van en paar vliegende kraaien. We staan op een heerlijke zonnige plek op een boscamping naast het vliegveld en de golfbaan. We doen het rustig aan. Uitgebreid ontbijten en daarna rijden we naar Tofino want we willen een walvissen en berentour proberen te boeken voor morgen. Een camping voor vanavond vlak aan zee hebben we gisteren al geboekt dus dat geeft rust in deze omgeving waar het stikt van de Canadese vakantievierders die hier vooral komen om te surfen.

In Tofino zien we allerlei bedrijven waar verschillende soorten tours geboekt kunnen worden. We kiezen een complex aan het water en zij vertellen ons de verschillende mogelijkheden. We kiezen voor 2 tours. Vandaag om 17.30 uur gaan we whale-watching en morgen om 15.00 uur gaan we voor een berentour. We hebben nog een paar uur over dus rijden naar een prachtige camping Chrystal Cove die aan het strand ligt. Het is een super verzorgd terrein, hele fraaie lodges, mooie bomen – echt een aanrader. Zie http://www.crystalcovebeachresort.com/cabin1.htm voor meer informatie over de lodges.
Na de lunch nemen Myrna en Yolande bezit van het strand. Mmmm heerlijk. Wim en Nancy lopen over de rotsen. Ze zien er zeesterren liggen en Nancy komt zelfs een slang van 60 cm tegen die over de weg kronkelt..

Om 16.30 uur rijden we terug naar Tofino voor onze Whale Watching Experience! Er is ons aangeraden een lange broek en trui aan te doen, want de snelheden zijn fors en de wind is behoorlijk stevig. De tours vinden plaats met grote Zodiacs waarop maximaal 12 personen tegelijk mee kunnen. Een tour duurt circa 2,5 tot 3 uur. Na een korte film krijgen we onze kleding aan. Grote rode pakken, waarin we echt maanmannetjes lijken. Daarover heen komt nog een geel windjack dat waterdicht is. We zien er niet uit.... en wachten gespannen op wat komen gaat. Vervolgens gaan we aan boord. We meenden dom te zijn door als laatste in te stappen, want dan kun je geen plekje kiezen en eigenlijk willen we best voorin zitten, want daar staan precies 4 stoeltjes. We hebben geluk! Eerst moet de achterkant gevuld zijn en tsja dan blijven er precies 4 Verschurentjes als laatste over. Dus wij mogen voorin. We worden wel gewaarschuwd dat het best behoorlijk te keer kan gaan.

We varen langs eilanden verder naar zee. Eerst stoppen we bij een nest van een Amerikaans zeearend (Bald Eagle), en daar zit heel keurig een zeearend in de boom. Later zien we er nog een vliegen. Ze hebben een spanwijdte van bijna 2,5 meter. Vervolgens varen we verder richting zee. Onze gids vertelt dat er een grijze walvis is gesignaleerd en wij gaan kijken of we die kunnen vinden. De motoren van ieder 200 PK gaan steeds verder open, dus de snelheid stijgt flink. Met een gangetje van naar schatting 70 – 80 km per uur scheuren we ruim een half uur over het water. We klappen steeds harder op de flinke golven maar echt nat worden we niet.

In de verte hebben we het idee dat we wat boven het water uit zien spuiten en inderdaad het blijkt een grijze walvis te zijn. De boot wordt in de buurt gelegd, maar blijft wel op ruime afstand. We kunnen de walvis steeds beter zien en worden steeds enthousiaster. Je ziet een paar keer een fontein boven het water uitkomen en dan zie je een paar keer de rug van de walvis. Daarna zie je nog een keer de rug en z’n staart en dan verdwijnt hij weer helemaal onder water. Na een paar minuten herhaald het ritueel zich. Na een tijdje krijgen we via een ander schip of via een klein vliegtuigje een seintje dat er verderop nog 2 walvissen zijn. Onze gids vaart nog een stukje verder en inderdaad we zien op 2 plekken de grijze walvis een behoorlijk aantal keer boven het water uitkomen. Prachtig om te zien maar erg lastig om te fotograferen. De zon is ook erg fel dus dat maakt het niet eenvoudiger. We krijgen volop de tijd om de dieren te bekijken.

Daarna varen we terug. We varen nu niet tussen de eilanden door maar meer over open zee. Dit doen we om te kijken of er zeeleeuwen zijn. Helaas die liggen niet op hun vaste stekje. De golven zijn behoorlijk hoog en we maken flinke klappers op het water. Nu hebben we onze pakken toch echt wel nodig. Om 20.15 uur arriveren we weer veilig in de haven. Het was echt een hele bijzondere ervaring!!!!

De camper staat heel dicht bij een afhaal pizzeria geparkeerd. We bestellen daar een paar pizza’s en eten die lekker in de camper op. Toch wel heel erg handig zo’n huis op wielen. We rijden terug naar de camping en stoken het vuur maar weer eens flink op. De douches zijn super! We sluiten af met een potje kaarten met z'n vieren!
================================