Yangon - Heho - Pure verwennerij - Reisverslag uit Nyaungshwe, Myanmar van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu Yangon - Heho - Pure verwennerij - Reisverslag uit Nyaungshwe, Myanmar van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu

Yangon - Heho - Pure verwennerij

Blijf op de hoogte en volg ESTAFETTE

13 Januari 2014 | Myanmar, Nyaungshwe

Om 03.30 uur ging de wekker. De taxichauffeur die ons gisterenavond terug naar het hotel bracht heeft de hele nacht in zijn auto op de parkeerplaats van het hotel liggen slapen. We hadden gevraagd of hij ons naar het vliegveld wilde brengen, en dat wilde hij wel voor 8000 Kiat. Op het vliegveld gaat het niet zoals wij dat gewend zijn. Het is gewoon lekker rommelig. Bij de incheckbalie hangen ze een labeltje aan je tas en zelf krijg je een sticker, zodat ze weten waar je naartoe moet. Groen is dus Heho. Vervolgens ga je rustig in een grote oude hal zitten en komt er af en toe een mannetje met een bord naar buiten met daarop een vluchtnummer. De laatste oproep is voor ons. Per bus gaan we naar ons propeller vliegtuigje van Air Mandalay. Het is net een bus en biedt plaats aan precies 50 passagiers. De vlucht is prima en we krijgen zelfs koffie met een croissantjes met krab....heerlijk zo op onze nuchtere maag. Omdat onze vlucht was gewijzigd hadden we een extra tussenstop in Bagan. Vanuit de lucht is het gebied met de duizenden hele oude Pagoda's (zelfs vanaf het jaar 1200!) goed te zien. Na een kwartiertje op de grond gestaan te hebben gaan we weer de lucht in.

Nog 35 minuten en we zijn in Heho. Alle bagage wordt uiteraard gewoon met de hand uitgeladen en in de aankomsthal gelegd.
Ik heb snel contact gemaakt met nog 3 mensen, zodat we een taxi kunnen delen. Het blijken 2 Nederlandse meiden te zijn en een Engelsman. Met 5 personen rijden we voor 35.000 Kiat naar onze nieuwe bestemming. Euro 7 p.p. voor ruim een uur rijden. Leuke rit en we hebben gelijk wat reistips verzameld.

Het is een rit van ongeveer een uur door het echte platteland. Hier zijn weer volop scooters (mag in yangon niet), wagens met paarden ervoor, hele oude tractoren en gigantisch oude vrachtwagens met enorme stapels vracht te zien.

Uiteraard moeten we als toerist weer betalen om het gebied rondom het Inle Lake in te komen. $10 per persoon. Geld wat rechtstreeks naar de staat gaat.....maar het is niet anders.

We komen bij hotel View Point Lodge in Nyaung Shwe. Dit hebben we geboekt via Agode en de beoordelingen zijn zo hoog dat we hier wel iets bijzonders verwachten. Mag ook wel voor E 139 per nacht. We worden ontvangen met een welkomstdrankje en de kamer wordt in orde gemaakt. We zijn immers vroeg. Onze kamers is de helft van een op palen staande bungalow en is voorzien van alles wat je kunt bedenken. Mini bar van teakhout, luxe groot bed, royale zithoek met flatscreen, kluis, badjassen, terrasje, sfeervolle verlichting, airco en klamboe, ja het ziet er echt TOPPIE uit. Tijd voor een rustmomentje in het zonnetje.

Als de buikjes beginnen te rammelen, wandelen we naar het dorp. We zitten heel centraal, precies aan de rand van het dorp daar waar het meer en de kanaaltjes beginnen. Super plek! Een kleine lunch, een paar boodschapjes en een bezoekje aan het reisbureau zijn het doel. Daarna terug naar onze fraaie cottage. Snel alle was gedaan en buiten gehangen en ons zelf ook lekker lui in een stoeltje in het zonnetje gezet. Time to relax, en tijd om verhaaltjes te schrijven.
Lekker de hele middag in het zonnetje gezeten bij onze cottage. Als om 6 uur de zon achter de bergen zakt, wordt het snel frisser. Tijd voor een douche. We wandelen naar het dorp en eten gewoon Myanmar Food, Beef Curry met gebakken groenten, rijst en soep. Dat allemaal voor Euro 2,50.