2 Daagse Tracking vanaf Nyaung Shwe - Reisverslag uit Inle, Myanmar van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu 2 Daagse Tracking vanaf Nyaung Shwe - Reisverslag uit Inle, Myanmar van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu

2 Daagse Tracking vanaf Nyaung Shwe

Blijf op de hoogte en volg ESTAFETTE

15 Januari 2014 | Myanmar, Inle

Eerst nog een keer genieten van ons super de luxe ontbijt in Viewpoint Lodge. Echt aan alles is gedacht. Even bunkeren want we hebben een pittige dag voor de boeg.
De rugzakken in het hotel in bewaring gegeven en op pad naar onze gids. Aung Aung is zijn naam. Een Birmees van 26 jaar. Echte super aardig, spreekt redelijk Engels en kan ons heel veel vertellen over de omgeving, het land en het politieke systeem waar hij het helemaal niet mee eens is. Het doel van vandaag is om de bergen in te lopen en bij een familie in een klein dorp te overnachten.

Eerst doen we een stukje met paard en wagen, naar de rand van het stadje. Daarna wandelen we de bergen in. Onze gids vertelt over alles wat we zien. Papaya, knoflook, uien, kerststerren, heel veel suikerriet, bamboe, bananenbomen etc. Het is nog redelijk vlak. Dan is het lunchtijd. We stoppen in een kleine dorp ca 300 inwoners en Aung Aung vraagt gewoon bij een huis of hij daar binnen mag gaan koken. De huiskamer wordt voor ons vrijgemaakt. Tijd om even te luieren. Er wordt heerlijk voor ons gekookt en zittend op de grond eten we de lunch. 2 hele grote heerlijke kommen soep met eieren, noodles en veel verse groente. Klein tukje op de grond en verder op pad. Toen werd het een stuk pittiger. Flink klimmen want uiteindelijk moesten we toch mooi 500 meter verticaal omhoog. Tussendoor nog bij een schooltje gekeken, grote sponsor is Japan, in een hele donkere grot geweest en heerlijk gebabbeld met onze gids. Hij vond dat we lekker konden lopen.

Om 3 uur arriveerden we in ons dorp. Eerst naar de winkel voor een biertje en coca cola en toen naar ons gastgezin. Pa, ma, twee grote volwassen dochters en een zoon. Ze wonen in een huis van bamboe met een slaapkamer, woonkamer (daarin mochten wij eten en slapen) en keuken. De wc is buiten in een bamboe hutje. dit is een plastic bak die is aangesloten op een afvoerleiding. Overdag is het prima te doen, maar 's nachts wil je daar echt niet naartoe. Onder het huis is nog een grote opslagruimte. Mais, sigarenbladeren, hout voor het regenseizoen, het ligt er allemaal te drogen. Er is geen electriciteit in het dorp en er is alleen recentelijk een centrale watervoorziening gemaakt. Vanaf een waterval is een leiding gelegd naar een paar plekken in het dorp waar iedereen de was doet en zichzelf wast.

Omdat ook wij vies en vuil waren zijn we eerst maar naar de wasplaats gegaan. Maar wij waren de enige twee blanke mensen in het dorp en dan ben je wel echt een bezienswaardigheid. Iedereen vond ons interessant, we werden vriendelijk uit- en toegelachen vooral door de kinderen. Daarna naar de sunset en een korte wandeling door het dorp.

Tijd voor het avondeten. Een beter restaurant kun je niet vinden. Een stuk of 7 gerechten die de vrouw des huizes samen met onze gids heeft gemaakt. Deze keer at hij met ons mee. Heerlijke curry beef, boontjes, tomatensalade met pinda's mmmmmmm etc. Inmiddels was het donker en dan koelt het echt heel erg af. Ramen gaan dicht en kaarsjes aan. Tijd voor een potje kaarten....die hadden we bij ons. Zo min mogelijk drinken want een nachtelijk toiletbezoek wil je echt niet!!

Om 21.00 uur hebben we onze matjes, dekens en kussens uitgerold en zijn toch maar met alle kleren aan naar bed. Brrrrr best koud.....
Lekker in slaap gesukkeld na een vermoeiende dag.