Vaartocht met peddel boot over het Inle lake - Reisverslag uit Inle, Myanmar van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu Vaartocht met peddel boot over het Inle lake - Reisverslag uit Inle, Myanmar van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu

Vaartocht met peddel boot over het Inle lake

Blijf op de hoogte en volg ESTAFETTE

17 Januari 2014 | Myanmar, Inle

We ontbijten op het dakterras van ons hotel met uitzicht over het kanaal. Onze peddelaar kwam ons halen en we hebben ons luxe geïnstalleerd. Bootje met 2 stoelen, kussen, zwemvest en deken. We varen eerst een heel stuk over het kanaal. Echt super leuk, al die snelle smalle boten die hard rondvaren. Na een kwartiertje bereiken we het meer en zien we de fameuze Inle One Leg roeiers. Deze vissers staan op een been en met het andere been peddelen ze met een peddel om vooruit te komen. Ongelooflijk dat ze kunnen blijven staan. Ze hebben een groot net om de vissen te vangen. We toeren de hele dag over het meer, bezoeken heel veel verschillende plekken en het is prachtig weer. Zo'n graad of 27.

Als eerste bezoeken we een markt waar ik mij laat verleiden tot het kopen van een setje sieraden van jade. Ketting, armband en oorbellen. Echt heel leuk. We varen weer een stuk verder. We komen bij een weverij. Het lijkt meer op een fabriek, grote houten gebouwen, allemaal op palen. Er werken heel veel vrouwen. Van de Lotus bloemen die in de omgeving groeien maken ze garen en daarvan worden weer tassen en kleding gemaakt. Erg indrukwekkend. Ik stop Wim in een mooi nieuw vakantiehemd. Staat erg leuk. We varen verder en stoppen voor een lunch op het balkon van een mooi restaurant in het zonnetje. Dat is al aardig op toeristen ingesteld, fatsoenlijke wc's en prima eten.

Na de lunch bezoeken we o.a. een locatie waar vrouwen sigaren maken. Er zijn zoete en normale sigaren te koop, en eigenlijk koopt bijna elke toerist wel wat. Wim laat zich verleiden tot de aankoop van een houten doosje met 50 sigaren. Op mijn speciale verzoek bekijken we ook een locatie waar ze met de hand nog echt papier scheppen. Daar maken ze o.a. boekjes en parasols van. Uiteraard koop ik een klein boekje van handgeschept papier voor mijn grote zus. Op een andere locatie zien we de Long Neck Ladies met hun enorme sieraden om de nek. Een cultuur waar wij echt niets van begrijpen.

We varen door de drijvende tuinen, dat zijn kleine stukjes bewerkt land, die met bamboe stokken aan de grond worden vastgezet. Er groeit van alles op. Veel tomaten, koolsoorten etc. We zien veel dorpen met alleen maar huizen op palen. Het is echt een prachtige vaardag!

Om een uurtje of vier houden we het voor gezien.
In de avond gaan we op zoek naar een lekker restaurant en dat hebben we gevonden. Restaurant Lotus serveert heerlijk eten voor een klein prijsje. Gewoon een Birmese familie die een schnitzeltje met kaas serveert. Mmmmm echt alles is heerlijk. Advies aan alle reizigers.....this is a must!