Drie Koningssteden rondom Mandalay - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu Drie Koningssteden rondom Mandalay - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu

Drie Koningssteden rondom Mandalay

Blijf op de hoogte en volg ESTAFETTE

20 Januari 2014 | Myanmar, Mandalay

We hadden de dag ervoor alvast een tour voor ons zelf geregeld. Onze taxi stond om 08.30 te wachten. Hele dag een auto met privé chauffeur om de omgeving van Mandalay te verkennen inclusief sunset bij de U-Bein bridge voor Kiat 38000 (Euro 32).

Eerst naar de Mahamuni Pagode. Weer een van de heiligste plekken. Het Boeddha beeld wordt ook hier beplakt met bladgoud en is hierdoor haast 2 keer zo dik als dat hij oorspronkelijk was. Een vorm heeft het bijna niet meer. Dit heiligdom is alleen toegankelijk voor mannen. Zij mogen alleen het bladgoud aanbrengen. Wel komisch want alles wordt gefilmd en op beeldschermen getoond terwijl dit ook de 1e pagode is waar Wim een longhi aan moet, omdat zijn broek te kort is. Oude gebruiken lopen door elkaar met de nieuwe digitale mogelijkheden. Ook zien we steeds meer boeddhabeelden met kleurrijke LED verlichting.... echt afschuwelijk.

We rijden de stad uit en bezoeken onderweg een houtsnijwerkplaats waar ook meisjes prachtige borduurwerken met hele kleine kraaltjes maken. Ook stoppen we bij een dorp met heel veel weverijen. Echt imposant om al deze arbeid te zien. Hard werken deze mensen en ze maken gigantisch mooie spullen. Je mag vrij rondkijken en uiteraard hopen ze dat je wat koopt, maar niemand is opdringerig. Het voelt gewoon goed, terwijl we dit in Bangkok vreselijk vonden......

We rijden zo'n 20 km de stad uit naar Amarapura. We rijden naar het Mahagandayon klooster, het grootste klooster van Birma. Hier is iedere dag om 10.00 uur een bijzonder schouwspel aan de gang. Alle monniken komen met hun schalen met eten, die ze bij elkaar gebedeld hebben, naar het klooster om de maaltijd te nuttigen. Eerst zien we een soort inhuldiging van 3 kinderen in prachtige kleding die monnik worden. Daarna komt de hele lange stoet met monniken voorbij. Indrukwekkend echter........doordat hier veel te veel toeristen komen lijkt het meer op aapjes kijken. Dit kan niet goed blijven gaan. Enig voordeel is dat wel veel toeristen nog geld, eten, snoep of koek op de schalen doneren.

Vervolgens passeren we een nieuw aangelegde brug over de Ayeyarwady rivier. Daar hebben we een prachtig uitzicht over de Sagaing vlakte met zijn 540 kloosters en pagoden! Gelukkig hoeven we ze niet allemaal te bekijken. Echt een indrukwekkend aantal bij elkaar.
We bezoeken de pagode die het hoogste op de heuvel ligt en stoppen bij de belangrijkste Boedistische Universiteit van Myanmar. Tijd voor een lekkere lunch in een op Westerse toeristen ingesteld restaurant.

De rijden verder naar Ava, een klein eiland. We varen over met een bootje en stappen voor 6000 Kiat (Euro 5) in een karretje met houten wielen en een paard ervoor. Daarmee rijden......nou zeg maar hobbelen we over het eiland met alleen maar zandpaden..... We zien veel rijstvelden, bezoeken de stadsmuur en een hele oude pagode maar het echt hoogtepunt is het mega mooie en uit 1834 daterende teakhouten klooster wat op 267 dikke teakhouten pilaren is gebouwd. Bijzondere plek. We hobbelen terug en zijn blij om uit het karretje te mogen. Shit wat een hondenbaan heeft deze man!!!

De laatste stop is de 1200 meter langste teakhoutenbrug ter wereld de U-Bein bridge. Weer een plekje met veel toeristen. We bekijken de sunset en genieten van de bootjes die rondvaren, de wandelen mensen en de Birmezen die gewoon lekker zwemmen. We rijden terug naar het hotel.

Nu hebben we honger en dorst en we hebben onderweg iets op loopafstand gezien met heel veel verlichting. Het blijkt een super, super de luxe Chinees restaurant te zijn. Iedere tafel heeft zijn eigen kelner en ze doen echt heel erg hun best met allerlei extra dingen die we krijgen. Wim gaat voor de Peking Eend, en hij vond het lekker. Ach en qua geld kun je dit gewoon hier doen hoor. Met onze helemaal buikjes vol rekenen we nog steeds geen Euro 20 af.