Vaartocht met ferry van Mandalay naar Bagan - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu Vaartocht met ferry van Mandalay naar Bagan - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu

Vaartocht met ferry van Mandalay naar Bagan

Blijf op de hoogte en volg ESTAFETTE

22 Januari 2014 | Myanmar, Pagan

Oeps de wekker gaat heel vroeg, 04.30 uur. De taxi die we geregeld hadden staat voor de deur en brengt ons naar de ferryterminal. We zijn bijna de eersten! We kopen kaartjes voor de tocht naar Bagan, $45 pp incl ontbijt en lunch. Aan boord installeren we ons op het buitendek in prima rotanstoeltjes. Het is wel fris. Om 06.30 uur vertrekt de boot. Prachtig is het uitzicht, vooral over de heuvels van Sagaing waar enorm veel Pagoda's staan. Aan boord zo 'n 40 passagiers, uiteraard allemaal Europese reizigers. Klein ontbijtje met zoete koffie..brrrr. Gelukkig hebben we Nescafe bij ons.

De tocht gaat bijna overal over een hele brede Ayeyarwaddy rivier. Je kunt zien dat het water in het winterseizoen, als het veel regent, een heel stuk hoger moet staan. Hele wanden met zand zijn weggeslagen. Nu is het laag water. Dat betekent hele smalle vaargeulen die afgebakend worden met houten stokken. Er is geen navigatieapparatuur aan boord van de schepen, alleen een toeter en een schijnwerper, daar moeten ze het mee doen. Het schip moet flink zigzaggen om de grond niet te raken. Soms staan de matrozen voorop met pikhaken om te kijken of er genoeg water is. Vrachtschepen worden bijna altijd vooraf gegaan door kleine bootjes die de diepte op deze manier meten!

Het ferrybootje van de Myanmar Golden River Group (MGRG) ziet er prima uit. Lekker bovendek met banken en stoeltjes, een binnen gedeelte met vliegtuigstoelen en een groot overdekt benedendek. Prima wc voorziening en een barretje. Tussen de middag serveren ze Fried Rice of Fried Noddle. Al met al, zo'n tripje is een echte aanrader dus.
Het zonnetje schijnt volop dus we wisselen van plek en sudderen in de zon en genieten van het landschap wat voorbij komt. Qua natuurschoon is het niet echt bijzonder maar de scheepjes en het leven op de kant is des te interessanter. Veel tenten staan langs de waterkant opgeslagen als tijdelijke woonplaats van de vissers.
Heerlijk wat een rust. Verplicht zitten, foto's uitzoeken, muziekje luisteren en alle verhaaltjes schrijven. Ik ben weer helemaal bij. Rond 16.15 uur zijn we al in Bagan. Aan de kant staat het vol met taxi's en paardenkarren, het vervoermiddel in Bagan. Iedereen benadert ons maar we kiezen voor een taxi die ons voor Kiat 7000 naar Hotel Umbra brengt. Onderweg moeten we nog een toeristentax voor een bezoek aan het gebied betalen van maar liefst Kiat 16000 pp. Dat was vorig jaar nog 10000 pp.

We checken in. Het hotel ligt erg leuk met een gezellige tuin en zwembad. De kamers zijn matig. We zijn een beetje verwend! Maar wat een rust hier en lekkere frisse lucht. Dat is wel wat anders dan Mandalay! We wandelen naar restaurant Queen. Het is er zo druk.....dus daar moet het wel lekker zijn!