Bagan - Met E-Bikes langs de Pagoda's - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu Bagan - Met E-Bikes langs de Pagoda's - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu

Bagan - Met E-Bikes langs de Pagoda's

Blijf op de hoogte en volg ESTAFETTE

23 Januari 2014 | Myanmar, Pagan

Wat een luxe, lekker ontbijten in de tuin. Goed verzorgd, een lopend buffet met zelfs kaas en pindakaas. In Bagan kun je op heel veel plekken heel goed merken dat er al heel lang toeristen komen.
We regelen 2 E-Bikes voor Kiat 8000 per dag. (Euro 6,50). Goede deal. Ik heb geluk, want mijn bike heeft meerdere snelheidsstanden en rijdt harder. Wim's bike had een alarm, nou dat heeft hij geweten ook. We rijden eerst naar het dorp Nyaung U om maar weer eens geld te wisselen. Ondanks dat er in alle gidsen stond dat er geen pinautomaten zijn, staan ook hier weer ATM's. We wisselen onze dollars om.

We bezoeken in het dorp ook gelijk de Shwezigon Pagode. Een pagode die veel op de Shwedagon pagode in Yangon lijkt, maar lang niet zo mooi is. We worden helemaal gek van de souvenirverkopers. Ze zijn hier in grote aantallen en erg aanhoudend. We moeten dus zien dat we een beetje uit de toeristenroute komen. We rijden verder en stoppen bij een kleine pagode Upali Thein. Een hele aardige man heeft ons rondgeleid en mee naar boven genomen. Tsjee dat is echt bijzonder. Hij is schilder en maakt zandschilderijen. Na zo veel uitleg kun je haast niet weg zonder iets te kopen. Dus we gaan voor een doek met een paar monniken....ach we betalen er ook maar Euro 4 voor.

De vlakte van Bagan staat helemaal vol met tempels. Op 40km2 staan 2200 min of meer intact gebleven boeddhistische heiligdommen en 2000 ruïnes. We bekijken er een aantal. Soms heel snel...effe.... Buddha spotten en weer wegwezen. Soms ook uitgebreider. Helaas mogen we niet veel pagoda's beklimmen. De hoogste pagode die wel kunnen beklimmen is de Shwesandaw pagode. Wouw.... daarvandaan heb je echt een magnifiek uitzicht over het hele gebied. Zo veel tempels dicht bij elkaar, je gelooft je eigen ogen niet. Super mooi, ik kan dat niet beschrijven. Bagan staat niet op de Unesco Werelderfgoedlijst.....wat toch wel heel erg jammer is. Dit komt omdat na de aardbeving van 1974 de restauraties niet meer op de originele manier zijn uitgevoerd.

We bezoeken ook de enige Hindoe tempel die in het gebied staat. Twee aardige jonge vrouwen weten er heel veel over te vertellen en leiden ons rond. Uiteraard is ook hier weer het doel om ons aan souvenirs te helpen. Ach een T-shirt voor Wim en een sieraden doosje van lak (specialiteit van hier) voor mij en iedereen is happy.

Het is heerlijk weer, graadje of 28-30. Aan het einde van de middag is het telkens behoorlijk warm. We toeren heerlijk verder. Wel heel veel zandwegen. We zoeken een tempel die we kunnen beklimmen voor de zonsondergang. Helaas valt dat een beetje tegen.
Nu moeten we nog een flink eind terug naar huis. In het donker, over veel zandwegen en zonder goede kaart. Maar de nieuwe app mapswithme op Wim zijn telefoon helpt ons de weg naar huis te vinden. Ik rij nog bijna tegen een zijkant van een muur aan, maar gelukkig kan ik die nog net ontwijken. We leveren onze E-Bikes om 18.30 uur in en gaan gelijk een hapje eten.

• 26 Januari 2014 - 12:22

Lilian Timmerman:

Yolande en Wim net jullie reisverslag gelezen. Dit moet je denk ik met eigen ogen zien....zo mooi klinkt het!
    Hopelijk volgende keer foto' s erbij, of die gaan wij miscchien anders bij jullie thuis nog wel zien.
    Klinkt als een avontuurlijke onderneming, die niet veel van ons zullen doen.
    Ik zou het zelfs een beetje eng vinden hahaha.
    Jullie stappen overal op af en gaan gewoon mee. En wat een geklim!! Ook te lui voor hahaha.
    Johan vindt dit zeker leuk, hij is een stukje sportiever in het wandelen.

Kom weer heelhuids terug en geniet er nog maar lekker van!
    Xxxxx ps neem een beetje zon of in iedergeval droog weer mee........al zoveel regen gevallen!
    Goed nieuws uit nederland...... Gerda heeft een baan! Grandioos he!
    Beste nieuws voorlopig!

johan en Lilian xxxxxxxx