Wrakduik naar HTMS Chang - 2 duiken Koraalrif - Reisverslag uit Ko Chang Tai, Thailand van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu Wrakduik naar HTMS Chang - 2 duiken Koraalrif - Reisverslag uit Ko Chang Tai, Thailand van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu

Wrakduik naar HTMS Chang - 2 duiken Koraalrif

Blijf op de hoogte en volg ESTAFETTE

05 Februari 2014 | Thailand, Ko Chang Tai

Nancy, Wim en ik werden opgehaald door de duikschool. Er staan vandaag 3 duiken op het programma. Eerst in de duikschool materiaal passen en vervolgens naar de boot. We hadden bewust een organisatie gekozen waarvan we weten dat er maar een paar kleine groepjes duikers mee gaan.

Prima bootje dus. Met maximaal 8 duikers en een paar snorkelaars zijn we naar de HTMS Chang gevaren. Dit is het wrak van een voormalig Amerikaans oorlogsschip wat in 1962 is verkocht aan Thaland. In 2012 hebben ze het voor wetenschappelijk onderzoek en als duiklocatie laten afzinken. Het ligt op circa 30 meter diepte en heeft een lengte van meer dan 100 meter, de masthoogte is 28 meter. Het is het grootste duikwrak wat in de Thaise wateren ligt. Omdat Wim en ik alleen ons PADI Open Water certificaat hebben krijgen wij onderweg uitleg over extra regels rondom het diepzeeduiken. We gaan immers dieper dan 20 meter vandaag. Nancy heeft vorig jaar ook haar Advanced PADI nog in Cambodja gedaan, dus is wel gekwalificeerd.

Als we het water in gaan, zien we het wrak al liggen. Het is echt mooi helder blauw water. Oh jeetje... dan is het een jaar geleden dat ik mijn laatste duik maakte......dus hoe moet het ook alweer? Eerst twee kleine oefeningen en dan gaan we. Onwennig en met iets te weinig lood probeer ik af te dalen, maar dat loopt niet helemaal vlotjes. Onze instructeur helpt mij gelukkig even. Na een kwartiertje heb ik weer controle en kan het genieten beginnen. We zijn langs de mast naar beneden gegaan en maken een rondje langs de buitenkant van het hele schip. Er zit echt enorm veel vis. Het wrak is al flink aangegroeid dus je zou niet zeggen dat het er pas 1,5 jaar ligt. Al met al een bijzondere duik.

Terug aan boord zijn de beginnende duikers aan de beurt. Daarna varen we verder en stoppen bij een koraalrif. De instructeur had al gewaarschuwd om goed bij elkaar te blijven, want het zicht is plaatselijk heel slecht. We zien veel maanvissen, triggervissen en van alles wat je in de tropische wateren tegen kunt komen. Als afsluiting van de 2de duik zagen we een groot zeeschildpad. Hij bleef heel rustig liggen met 5 duikers om zich heen. Na een paar minuten zwom hij toch maar weg. Heel bijzonder!

De derde duik was weer bij een ander koraalrif. Tjonge wat hebben we daar veel echt heel mooi en heel groot koraal gezien. Het was bijna overal heel helder dus echt een hele leuke duik. We varen terug naar Fisherman Village en vullen onze logboeken aan met een paar stempels voor deze duiken. Wij staan op 11 en Nancy inmiddels op 16. Wim krijgt nog een aanvullend bewijs dat hij alvast een onderdeel van de PADI Advanced gedaan heeft. Onze Turkse duikinstructeur (Bij deze duikschool ga je altijd met een Duikinstructeur naar beneden ipv met een Divemaster, dus dat is wel fijn) gaat mij dat niet geven....beetje jammer maar ik snap het wel! (3 duiken kosten, zonder extra uitleg, Baht 3000 = Euro 68, heel redelijke prijzen dus)

We genieten op het strand van de sunset, nemen en douche en wandelen naar het raggae restaurantje waar we eerder zo lekker geluncht hebben. We hebben echt honger dus de tafel puilt echt uit van allerlei heerlijke gerechten. Vroeg naar bed.