Van Chang Rai naar Houayxay - Reisverslag uit Houay Hongsèng, Laos van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu Van Chang Rai naar Houayxay - Reisverslag uit Houay Hongsèng, Laos van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu

Van Chang Rai naar Houayxay

Door: Yolande

Blijf op de hoogte en volg ESTAFETTE

06 Januari 2015 | Laos, Houay Hongsèng

We hadden een afspraak gemaakt met een goed Engels sprekende taxi-chauffeur die ons voor slechts Baht 1000,-- (euro 26) naar Houayxay in Laos zou brengen. De afstand bedraagt zo'n 200 km. Hij stuurde echter iemand anders maar dat was bij nader inzien ook prima. Een mini-vrouwtje haalde ons per taxi op en via heel veel goede en nieuwe wegen reden we richting de grens. Er wordt hier n.l. heel hard gewerkt aan het ontsluiten van 5 ASEAN landen. Dit moet een groot wegennetwerk worden door Thailand, Myanamar, Cambodja, Laos en Vietnam.
We rijden door heel vlakke landschappen, maar gedurende het laatste stuk hebben we ook mooie uitzichten op de Mekong. Het voormalige grensdorp Chiang Kong moesten we bij nader inzien voorbij.

De grens en locatie om een visa te kopen ligt sinds eind 2013 bij een hele kale en kille locatie bij Frienshipbridge 3. Eerst Thailand uit, dan per bus naar de grens van Laos, formulieren invullen, wachten...... nog $ 35,00 betalen........maat dan heb je wel een hele mooie stempel in je paspoort en ........ kun je Laos in.
Daar staan dan weer open taxibusjes klaar die je voor Baht 100 naar Houayxay, zo'n 10 km verderop willen brengen. We stappen in en constateren direct dat we in een heel ander land terecht zijn gekomen. Veel vuil langs de weg, oudere hutjes, dieren, stof, rommel......dit is echt niet te vergelijken met Thailand.

In Houayxay checken we in bij het Riverside hotel, pal naast de Mekong. Vanuit 2 prima kamers kijken we over de Mekong. Het is een klein dorp.....eigenlijk meer een lange straat met winkeltjes, reisbureautjes, guesthouses en restaurantjes. In het dorp regelen we eerst wat zaken. We pinnen......1 miljoen kip per stel...., regelen een 2 daagse boottocht naar Luang Prabang en bestellen broodjes voor morgen.
Daarna hangen we een paar uur op het terras met uitzicht over de Mekong. Hoe mooi kan vakantie zijn.

Na een douche wandelen we door het dorp en treffen we een vrouwtje aan die op straat heerlijke gerechten maakt met de wok. We gaan aan de tafel op straat zitten en smullen van al het lekkers. Gewoon vegetarisch, goed heet gebakken...dus dat kunnen onze maagjes wel aan! En onze portemonnee ook trouwens...... We rekenen Euro 6 af voor ons alle vier.
De eerste indruk van Laos is zoals verwacht. Geen luxe maar wel hele vriendelijke mensen die de aandacht van alle buitenlanders zeer zeker kunnen waarderen.

• 07 Januari 2015 - 02:15

Kris:

Hihi, je kan het mooi verwoorden. Wij genieten mee... en gaan ook delen van het reisveslag schrijven. Helemaal leuk hier.

• 07 Januari 2015 - 07:54

Anita:

Daar ben ik weer.
    Ga achteraf niet zeggen dat het een dure vakantie was.
    Waar gaat het over en hoe heerlijk dat jullie zoveel leuke dingen kunnen doen en de plaatselijke bevolking aan het werk kunnen houden.
    Ben benieuwd wat jullie volgende uitstapje is.
    Lieve groetjes,
    Anita.

• 07 Januari 2015 - 07:58

Anita:

Hoi meis,

Wat ben jij nog laat op.
    Lekker gaan slapen, of klopt de tijd( 2.15 uur) niet.
    Leuk hoor dit. xx

Tags: Laos, Houayxay