Champasak with love - Reisverslag uit Ban Nankham, Laos van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu Champasak with love - Reisverslag uit Ban Nankham, Laos van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu

Champasak with love

Blijf op de hoogte en volg ESTAFETTE

16 Januari 2015 | Laos, Ban Nankham

Kris is de redacteur van deze dag!
Voor 3,5 euro per persoon per nacht in een goddelijk leuk hotel en goed restaurantje aan de Mekong....niet te geloven. Na een lekker ontbijtje gekozen voor de fiets. Een nieuwe ervaring. Fietsen huren voor 1 euro. De fietsen worden zonder slot meegegeven, want dat is in Laos niet nodig. Met de fiets kom je langs dorpjes en plekjes waar je zelf kan bepalen waar je even stopt. Via een wegomlegging en door het mulle rode droge stoffige zand komen we de eerste groene rijstvelden tegen. We zien ook meer armoede bij mensen die in huizen leven zonder elektriciteit. Een van de huizen had een waterpomp buiten het huis. Aan een moeder met 3 kindjes hebben we pennen en een boekje weggegeven. We denken niet het bedelen te hebben bevorderd met deze actie.
Uiteindelijk kwamen we aan in een dorpje. We hadden een mooi plekje gevonden. Het idee om er een colaatje te drinken. Kan nooit kwaad de bacteriën te doden die je toch links en rechts via het eten dat te lang in de zon heeft gelegen naar binnen krijgt. Onze fietsen binnen neergezet, geen sloten, nu hadden we ze in ieder geval in het zicht. We werden maar niet geholpen… Gek. Na een tijdje bleek dat we ook niets zouden krijgen. We waren gewoon bij mensen in de huiskamer/kapsalon gaan zitten. Oeps. Onze fietsen maar weer uit de huiskamer gereden om aan de overkant wat wafels langs de straat te kopen en op een terrasje met een colaatje op te drinken. Yolande geniet duidelijk van het tafereel van de huispoes die in de keuken van het restaurant heerlijk van de rijst snoept, zonder dat iemand het ziet!
Voor ons stopte een met motor aangedreven kar die meloenen verkocht. Net voor vertrek nog een klein meloentje voor 5 cent gekocht voor onderweg. 5 cent dacht ik, maar soms zit ik er ook een nulletje naast…

Op weg naar de tempel Wat Phou of zo iets. Een oude tempel van de Khmer, uit 600 of 700 na christus. We kwamen er niet onderuit om voor 5 euro een paar honderd meter met een pausmobiel naar de tempel gebracht te worden. Wel tof om te zien hoe de Laotianen rituele handelingen uitvoeren en bloemversieringen, rijst en wierook offeren. Ook bijzonder om te zien hoe de tempel opnieuw wordt opgebouwd met cijferaanduidingen op de stenen die vervolgens geplaatst worden. We hebben de indruk dat het project door veel corruptie wel lang duurt.
Na de meloen te hebben gegeten springen we weer op de fietsen, die er zonder slot nog gewoon stonden.
We nemen een andere weg terug naar Champasak. We komen weer in hetzelfde dorp als op de heenweg. We gaan bij een ander restaurantje zitten. Ze hadden wel heerlijke noodelsoep te koop......het bleek het enige op de kaart te zijn! Voor bier moesten we naar de overkant van de straat. Weer uitermate lekker gegeten.
Terug naar het hotel. Vroeg naar bed, want morgen weer heel vroeg op om met de bus naar een van de 4000 eilanden te gaan.

• 16 Januari 2015 - 16:48

Anita:

Wat kunnen jullie nogmaals toch beeldend schrijven.

Lekker Nederlands om met de fiets op pad te gaan.
    Alleen hier niet zonder slot.

Wist niet dat de mensen zoooo gastvrij waren dat je onuitgenodigd in hun huiskamer mocht gaan zitten.
    Grappig dat ook niemand daar dan blijkbaar van op kijkt.

Prachtig ook, de rijstvelden.
    Had daar een ander beeld bij.

Handig ook dat je naar verschillende zaken moet om je eten en drinken te krijgen.
    Zo verdient een ieder wat.

Nou Krissie, je bent een goede redacteur.
    Wacht nog steeds op Wim.

• 17 Januari 2015 - 22:51

Toos.:

Kris Herman en jullie reisgenoten.
    Wat heerlijk dat jullie zo genieten van de plaatselijke gebeurtenissen. Zo wat kennis maken met de bevolking. Reken maar dat je wel in ge gaten gehouden wordt.hoe was je volgen eilandje.genietLiefs Mama.