Laos.....de individuele ervaringen....zetten we o - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu Laos.....de individuele ervaringen....zetten we o - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu

Laos.....de individuele ervaringen....zetten we o

Blijf op de hoogte en volg ESTAFETTE

22 Januari 2015 | Cambodja, Kratié

Herman
Zo, gisteren vertrokken uit Laos, een mooi, soms super vies maar gastvrij land. De toeristenmachine komt maar moeilijk op gang komt. De afgelopen dagen heb ik erg veel bijzondere ervaringen gehad en doordat we relatief veel dagen op verschillende plaatsen zijn geweest heb ik deze ervaringen echt intens beleefd. Met Yolande, Wim en Kris op vakantie gaan past precies in de manier hoe ik mijn vakanties in wil vullen. Niet te moeilijk doen, soms meedogenloos onderhandelen voor een dollar, beetje bewegen tot 15.00 uur en verder genieten van de Laotiaanse keuken. Ik heb erg veel zin om de laatste week in Cambodja door te brengen met dit reisgezelschap.

Kris
Laotianen zijn heel vriendelijke nederige dankbare snel tevreden mensen. Toch is Laos ook een land met veel corruptie dat je merkt aan het aantal dure nieuwe auto's. Er is nauwelijks controle van politie.
Het land ontwikkelt zich snel op het gebied van bewoning. Krotten worden vervangen voor grote op palen gebouwde huizen met betonnen constructies.
De familie komt eerst.
Er ligt overal vuil op straat. De bewoners lijken er niet bewust van. Voor toeristen is er veel aanbod voor slaap en eetplekken. Zo hebben veel Laotianen geen gasten in hun restaurants.
We hebben weinig extreme armoede gezien.
Wel leeft de bevolking nog redelijk dicht bij de natuur. Planten en kruiden worden uit de omgeving gehaald.
De Mekong is het hart van het land, waaraan zich veel bedrijvigheid afspeelt.
Laotianen zijn bijzondere mensen, die zich niet snel druk lijken te maken. Een mooi land t.a.v. natuur en mensen, het bezoek meer dan waard...

Wim
Laos is een land wat mij toch wel verrast heeft. Ik verwachtte een arm land maar dat valt alleszins mee alhoewel er wel een groot verschil is tussen arm en rijk. Het varen over de mekong is een geweldige ervaring met als slot de 4000 eilanden. Een van de mooie dingen is ook dat we onderweg veel mensen ontmoet hebben waar we boeiende gesprekken mee gehad hebben

Yolande
De Mekong is een hele belangrijke levensader. De Laotianen zijn allemaal erg vriendelijk en behulpzaam en het zijn echt hele kleine mensjes. Er is nog veel armoede maar op heel veel plaatsen gaat de levensstandaard hard omhoog door de inkomsten van de koffieplantages en zeker ook het toerisme. Het land verandert hierdoor wel heel erg hard. Qua natuur een van de allermooiste landen die ik ooit gezien heb.
Al met al een fantastisch mooi vakantieland voor iedereen die een beetje geduld heeft, een beetje kan improviseren en niet al te hoge eisen stelt.

• 22 Januari 2015 - 17:37

Anita:

Nee maar, Wim in actie.

Leuk hoor, een stukje van een ieder met zijn/haar gevoel bij datgene wat jullie gedeeld hebben op Laos.
    Super.

• 23 Januari 2015 - 16:55

Marion Andrews:

Het is hier nu eindelijk weer een beetje rustig. Helicopter weg, zinkende boot weg en Arnold (bijna) weg! Tijd om weer wat leuks te doen. Vrijwilligerswerk in de haven Er rijden shuttlebusjes zodat ik niet zelf hoef te rijden. Het draait om Poolse schippersfilmpjes. Het festival begint op 4 februari. Heb er wel zin in.

Kus van je zus