Great Ocean Road - Queenscliff naar Kennett River - Reisverslag uit Lorne, Australië van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu Great Ocean Road - Queenscliff naar Kennett River - Reisverslag uit Lorne, Australië van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu

Great Ocean Road - Queenscliff naar Kennett River

Blijf op de hoogte en volg ESTAFETTE

13 Januari 2016 | Australië, Lorne

Vroeg op pad, omdat er voor deze regio 40 graden wordt aangekondigd. We rijden nog een stuk verder dan Melbourne, omdat we een paar dagen bij een van de mooiste kusten van Aussie willen blijven, The Great Ocean Road.
Onderweg spotten we ergens een echte liefhebber van VW busjes en kevers....een stuk of 25 staan er zeker op een rijtje. Ze vergen nog het nodige onderhoud maar Herman.....zou hier de hele dag gebleven zijn..... Wat een mooie collectie!
Na circa 30 km start de werkelijk Great Ocean Road. Een mooie houten boog (nummer 4 na 3 eerdere verwoestingen) vertelt het verhaal over teruggekeerde soldaten uit WO I die hier een goed betaalde werkplek kregen. Op deze manier kon de weg aangelegd worden!
We volgen de bochtige weg met mooie stranden, vuurtorens, uitkijkpunten en genieten van alles wat we zien. Af en toe een korte stop en daarna een lange lunchstop aan het strand. Heerlijk, prachtig weer, blauwe luchten maar echt wel erg warm....richting de 40 graden.
Voorbij Lorna komen we in het gebied waar met de Kerst enorme bosbranden zijn geweest. 140 huizen zijn hier verloren gegaan. We zien heel veel afgebrande bossen en alle wegen richting de bergen zijn nog afgesloten. Onderweg zien we meerdere helicopters die met een grote zak, water uit de zee scheppen en naar boven in de bergen vliegen. De branden beneden zijn al lang gedoofd, boven in de bergen misschien nog niet. We stoppen iets verder, bij Kennett River, wat bekend staat om zijn Koala's. Op de camping is nog een plekje voor ons. We staan pal naast de uitgang dus mocht het fout gaan dan zijn we zo weg. Er wordt immers heel slecht weer voorspeld. Het is nog steeds erg warm, een graadje over 39, maar de camper geeft ons genoeg schaduw.
Als we later een rondje lopen zien we dat er in het gebied waar we staan, toch wel heel veel voorzorgsmaatregelen genomen zijn. We zien veel brandweerlieden, rangers die de parken bewaken, brandweerwagens, EHBO'ers, aanhangwagens met watertanks etc. De branden langs de kust zijn wel geblust, echter als de wind draait is er wel gelijk actie nodig. De storm die verwacht werd blijft uit. We spotten nog wel 3 koala's pal naast de camping.

Aantal km: 128

• 13 Januari 2016 - 18:02

Trudy:

Heerlijk om alles te lezen wat jullie meemaken. Ondanks de regen een paar dagen geleden was de temperatuur hopelijk nog lekker:) De bosbranden moeten maar ver van jullie weg blijven. Zo te zien genieten jullie er erg van, blijf dat doen!!

• 14 Januari 2016 - 13:35

Kris:

Al die busjes van een eigenaar??? Gaaf hoor.

• 14 Januari 2016 - 18:43

Herman:

Wij moeten ook naar aussie. Wil die volkswagens wel eens zien. Mss wel kopen invoeren en verkopen. Ze zijn echt veel geld waard hier.
    Had idd al gehoord van die bosbranden laatste weken van december. Bizar wat dat kan aanrichten. Jezus, die temperaturen. .. lekker hoor. Vorig jaar om deze tijd? Ook warm, ergens in laos. Moet die verhalen binnenkort maar weer eens teruglezen. Lijkt al zoo lang geleden . Wij gaan zaterdag voor 3 dagen naar terschelling. Ook leuk, alleen moeten we wel winterkleren meenemen haha.