Panglao Beach op Bohol - Verblijf 5 nachten - Reisverslag uit Panglao, Filipijnen van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu Panglao Beach op Bohol - Verblijf 5 nachten - Reisverslag uit Panglao, Filipijnen van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu

Panglao Beach op Bohol - Verblijf 5 nachten

Door: Yolande

Blijf op de hoogte en volg ESTAFETTE

28 December 2016 | Filipijnen, Panglao

Goede taxi-chauffeur die ons snel door de ochtendspits van Manila naar Terminal 4 op het vliegveld brengt. We vliegen met Airasia in 1,5 uur naar Tagbilaran, op het eiland Bohol. Een mini vliegveldje. Per taxi rijden we naar Panglao Island. Onderweg zien we enorm veel grappige brommerriksja die er weer anders uitzien dan in Manila.
We checken in, in Oasis Beach Resort, wat onze verwachtingen echt overtreft. Er staan ca. 16 hele mooie, in native stijl gebouwde bungalows, die van alle gemakken zijn voorzien. Airco, ventilators, mooie badkamer, minibar, terrasje etc. Ze staan bij het zwembad en restaurant. Iets verder zijn ook nog wat familiekamers. Als we de trap aflopen staan we op White Beach, en die naam is echt van toepassing. Op het strand tref je over een paar honderd meter een aantal kleine resorts, kleine restaurants, barretjes, duikscholen en winkeltjes. We melden ons aan bij onze duikschool Seaguest, waar we ieder al 10 duiken hebben geboekt. Onze gegevens worden gecheckt en we maken een kleine planning voor de komende dagen.
Zo nu is het tijd om lekker te chillen. In de avond ziet het strand er echt prachtig uit. In alle bomen hangt gekleurde verlichting, op het strand worden de tafeltjes neergezet en gedekt, de bbq's gaan overal aan en op verschillende plaatsen is levende muziek.
We kiezen voor een tafel op het strand voor avondeten en daarna chillen we nog lang in heerlijke stoeltjes van onze resortbar. Als we teruglopen vergapen we ons aan de sfeervolle manier waarop dit resort nu verlicht is. Het is hier echt top. Alles is zo netjes geregeld en goed op elkaar afgestemd.....hier kunnen nog veel resorteigenaren wat van leren! Later snappen we waarom her er hier zo goed uitziet. De eigenaar is een Hollander die getrouwd is met een Filipijnse. Dus je hebt hier de Aziatische sfeer met de Europese kwaliteitseisen.

24 december - Duiken en chillen is het motto vandaag!
Na een fraai ontbijt in de tuin melden we ons bij Richard, onze duikinstructeur voor de komende dagen. Materiaal verzamelen en dan gaan we met een kleine boot op pad. VIer duikers en drie man personeel! Vandaag bezoeken we 2 locaties dichtbij. Slechts 10 minuten varen en we zijn al bij het "huisrif". Hup....met een duikfles op de rug koprollen we achterover het water in. Pffff.... effe ademhalen maar het valt heel erg mee. Wim en ik gaan samen met onze divemaster naar beneden. Prachtig helder water met een temperatuur van circa 25 graden en heel veel te zien..... Ze gaan hier vooral voor het micro-organisme! We genieten ook van de zeepaardjes, murene's, lionfish, triggerfish en nog heel veel meer. Na 51 minuten onder water is het welletjes en gaan we terug. Lekker lunchen op het strand en om 14.00 uur maken we nog zo'n duiktrip, maar uiteraard naar een ander rif. Hierbij bezoeken we een hele hoge koraalmuur, echt fascinerend om omder water te zien.
Inmiddels hebben we ook Belg Ben ontmoet, zo grappig want wij hebben onze 1e duikcursus voor het Open Water diploma bij hem op Ko Tao in 2013 in Thailand gedaan. Nu is hij de manager van deze duikschool, die goed loopt en de laatste jaren echt geexplodeerd is. Na een kort babbeltje herinnerde hij zich ons nog....."oh ja zei hij tegen Wim, jullie waren met die dochter die zoveel op je lijkt".
We settelen ons op het strand en bekijken de vele voorbereidingen voor kerstavond. Alle tafels worden verplaatst naar het strand en prachtig opgedekt, buffetten uitgestald, fakkels aangestoken en de bandjes bouwen alvast op. Het is wel echt een heel romantisch en bijzonder tafereel.
Uiteraard genieten wij ook van ons kerstdiner op het strand. Daarna wandelen we rond over het strand en in het dorp en luisteren bij diverse bandjes die op allerlei plaatsen spelen. Erg leuk...echt vakantie!

Het weer tot nu toe
In Manila was het lekker warm en droog. Ook hier op Panglao Island treffen we het. Het heeft hier de dagen voordat wij kwamen heel veel geregend. De laatste bui viel toen wij in het vliegtuig zaten. Daarna werd het droog en kwam de zon tevoorschijn. Tevens dwarrelt er hier een typhoon rond. Het vermoedde was dat deze op Kerstavond of 1e Kerstdag ons zou treffen. We hebben echter geluk want de typhoon is verplaatst naar het noorden van de Filipijnen. Wat ze daar te wachten staat weet ik niet als ik dit schrijf.

1e Kerstdag - Sardientjes run met een klein avontuur
vandaag gaan we op pad met een grote duikboot. Heerlijk rustig met maar 7 duikers en 5 bemanningsleden. We varen een uurtje en trekken onze uitrusting weer aan. Hup met divemaster Richard gaan we naar een diepte van ca 27 meter. Enorme zwermen sardientjes cirkelen om ons heen, echt zo bizar veel! Verder weer een prachtige koraalmuur en heel veel moois om te zien.
Als we boven komen worden we normaal direct opgehaald door de duikboot. Echter deze keer komt er geen boot, we zien hem wel.....maar hij drijft steeds verder weg! Oh ja dat hebben wij weer. We dobberen een half uurtje met onze flessen op de rug rond en besluiten als groep naar de kant te zwemmen. Gelukkig is dat deze keer niet ver. Alle duikspullen gaan uit en er is geen andere keus dan wachten. Aan boord is er dus een probleempje met de motor, maar gelukkig fixen ze het weer. Hup alle duikspullen gaan weer aan (pfff best zwaar hoor) en we zwemmen naar de boot.
In de middag doen we nog 2 duiken. Omdat er een Amerikaan met ons meeduikt, die niet echt kan duiken en dus te veel lucht verbruikt moeten we telkens na 49 minuten weer naar boven.
Op het strand drinken we wat op "ons bankje", een superplekje bij ons resort, waar je iedereen voorbij ziet wandelen.
We hebben een heerlijk Kerstdiner samen met een Engels koppel. We hebben ze op de duikboot ontmoet. Ze hebben echt al heel veel gereisd en gedoken en hebben hele mooie verhalen. Ik smikkel van de Garlic Kingprawns, wouw zo lekker heb ik ze nog nooit gegeten!

2de Kerstdag....een flink rondje per scooter
De scooters die we huren worden netjes voor de deur afgeleverd. Doel van vandaag is om het eiland Bohol een beetje te verkennen. Eerst rijden we 25 km over ons eiland Panglao. Hup de brug over en we zijn op Bohol. We volgen de kustweg, en stoppen bij wat fraaie RK-kerken, die deels door de aardbeving van een paar jaar geleden verwoest zijn. De route gaat meer naar het binnenland waar bij een rivier vele drijvende restaurants zien. Eigenlijk wilden we daar lunchen, terwijl je de rivier afdrijft, echter het toeristische gehalte is wel erg hoog. Kaartje kopen en in een rij minimaal een half uur wachten tot je aan de beurt bent om aan boord te gaan....nee dat is niet ons ding, dus we skippen het maar snel. We rijden verder op zoek naar een restaurant maar dat is wel lastig. Als we eindelijk wat hebben is de wachttijd ook minimaal een uur. Dan maar een cola met bananenchips! Doel is eigenlijk de chocolate hills bezoeken maar dat vind Yolande toch wel erg ver. Wim rijdt door en bekijkt de groene "chocolate hills", terwijl ik een stukje terug rij naar de Tarsier aapjes. Hele kleine aapjes met uitpuilende grote ogen, die voornamelijk liggen te slapen. Het is een klein parkje waar ze wonen. Weer samen rijden we via een andere route, langs prachtige knalgroene rijstvelden terug en komen in Tagbilaran, de grootste stad op het eiland. Het stikt er van de tricycles, scooters met zijspan en het is erg druk en chaotisch. Opeens zijn we elkaar toch in het drukke verkeer kwijt. Oeps Wim heeft mijn tas op de scooter, dus ik heb helemaal niets bij me. Geen telefoon, geen geld.....en het begint al te schemeren en we moeten nog zeker 25 km rijden. Tsja ik heb maar een optie en dat is gewoon doorrijden. Wat een mazzel dat ik hem toch ergens op een hoek zie staan. Uiteindelijk is het donker als we aankomen......en heeft Wim 130 km en Yolande 105 km afgelegd......ik vond het toch wel een beetje erg ver.
Even chillen en douchen. We eten in de avond weer op het strand, dit keer op een terras waar een leuke rockband speelt.

Duiken op Balicasag Island
Vandaag gaan we weer met de grote boot op pad om 3 duiken te doen. 10 chinezen en 6 europeanen gaan aan boord. Na 40 minuten stoppen we bij Balicasag Island, een super mooi klein tropisch eiland. Eentje om in te lijsten. We doen gedurende de dag op 3 verschillende plekken een duik van een uur...... Ja ja, de lucht gaat steeds langer mee! Tussendoor chillen we op het dek en doen een middagdutje.
Het water is glashelder en er is echt super veel mooi koraal te zien. Het allermooiste wat we ooit in onze duikavonturen hebben gezien.
Heel imposant zijn de schildpadden waar je dus gewoon naast kunt gaan liggen terwijl zij gras eten! Zo bijzonder! We zien echt te veel om op te noemen, zoals witte, bruine en zwarte frogfishes, trigger fish, lionfish, pufferfish, needle fish, scrimps, jackfish, sardines, catfish, crabs, maanvis, kleine zeeslangetjes en nog heel veel meer. We worden weer begeleid door Richard, een geweldige en heel rustige filipijnse divemaster.
Om 17.15 uur zijn we terug bij het duikcentrum. Tijd om onze 8 duiken bij te schrijven in ons Padi-boek. We kletsen nog wat na met duikschoolmanager Ben en ik koop voor Wim nog een mooie duikzaklamp, zodat we nog meer gaan zien en nog mooiere foto's krijgen.
We eten lekker Thais op het strand en vallen bijtijds om.

• 28 December 2016 - 14:28

Marion Andrews:

Mooi verslag. Eén goede raad. Altijd je geld een beetje verdelen. Ik doe dit nu consequent. Zelfs als ik van Gent naar Antwerpen reis, stop ik een briefje van 50 € in een binnenzak voor het geval dat ze mijn portemonnee stelen, ik mijn tas ergens vergeet...

Kus zus