Bagan - Weer op pad met E-Bikes - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu Bagan - Weer op pad met E-Bikes - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu

Bagan - Weer op pad met E-Bikes

Blijf op de hoogte en volg ESTAFETTE

24 Januari 2014 | Myanmar, Pagan

We vonden het zo leuk op de E-Bikes dat we ze voor de 2de dag ook gehuurd hebben. Ze rijden heerlijk en je kunt flinke afstanden overbruggen. We rijden de stad uit om een ander gedeelte van Bagan te bezoeken en we hopen een beetje uit de buurt te blijven van de plaatsen waar best veel toeristen komen. We zien ergens een poort en rijden het land op. Het blijkt dat we een hele oude monastry in rijden. Een monnik meldt dat wij rustig verder mogen komen. We zien een oude pagoda en het blijkt dat er ook nog een andere hele oude pagoda diep verzonken in de grond ligt. De monnik wijst ons richting trap en zegt dat wij rustig beneden kunnen gaan kijken, maar we moeten wel voorzichtig zijn want er kunnen slangen zitten..... Tsja dat is dus voor mij heel snel naar beneden en weer heel snel omhoog. Wim heeft meer lef. Intussen praat ik met de monnik en hij vertelt dat er onder de grond een heel oud (van ca 1200 of zo) en heel groot gangenstelsel zit dat loopt naar Oud Bagan, Nieuw Bagan en het Inle meer. Hij meldt dat het gangenstelsel al heel lang niet meer toegankelijk is. We weten niet of het een fabel is of de werkelijkheid. Ook de Birmezen weten het niet.... Een gids adviseert mij later om het maar gewoon te geloven. Deze monnik is erg vriendelijk....leuk plekje waar denk ik niet vaak toeristen komen.

We rijden verder en bezoeken allerlei kleinere Pagoda's waarin nog opvallend veel mooie muurschilderingen bewaard zijn gebleven. Op een aantal plaatsen worden ook restauraties uitgevoerd. We stoppen voor de lunch in een heel klein dorp bij een mini familie restaurantje. Er staan drie tafels, maar het leukste is dat we het hele familieleven kunnen bekijken. Pal achter ons loopt een os rondjes met een houten frame achter zich aan. Het blijkt een molen te zijn waar van pinda's olie wordt gemaakt. Bij de rondjes lopende os moet ook altijd een persoon op een houten balk zitten. Er naast hangt een wieg... soort kleed met een slapende baby, er liggen pinda's te drogen in de zon, er zitten vrouwen te spinnen en te weven, er is een winkeltje...het is echt een super plek om te bekijken. Als we weg willen gaan vraagt het vrouwtje of we samen met haar een rondje door het dorp willen lopen. Ja....dat willen we wel.

Het is een klein dorp met 100 huisjes en 600 inwoners. De mensen leven hier wel echt heel basic en zijn erg inventief. We zien de pinda's en sesam groeien, een snijmachine om voer voor de varkens te snijden, en plaats waar houten karrenwielen worden gemaakt. We bekijken de bamboehutjes en zien van alles in de buurt, varkens, ossen, honden....het is een bijzonder schouwspel. Aan het einde laat het vrouwtje ook nog de keuken van het "restaurantje" zien waar ze ons eten heeft gemaakt... Ik bespaar jullie de details.

Uiteraard proberen de bewoners met deze rondleidingen ook extra geld te verdienen. Het laatste deel van de wandeling gaat door een zilversmederij, waar ze mooie sieraden maken. Tsja....ik kan het toch niet laten. Ik zie toch echt een mooie zilveren armband en ketting......en ga de onderhandeling aan. Leuk hoor...met 4 meisjes die op afstand gecoacht worden door de grote baas. Ik vertrek met nieuwe zilveren juwelen.....en ik vind het echt wel erg leuk als je iets hier koopt. Dus gewoon op de plaats waar alles met de hand wordt gemaakt.

Tijd om verder te gaan. We doen nog een paar vooral grote Pagoda's en rijden vervolgens naar een sjeik hotel met uitzicht over de rivier. Daar relaxen we even op het terras. Terug naar het hotel om de E-Bikes in te leveren. We gaan nog voor een Birmese schotel in een restaurant in de buurt.

• 28 Januari 2014 - 10:45

Jolanda:

Ha, avonturiers,

eindelijk kon in inloggen en heb er even een uurtje voor uit getrokken om alle verslagen te lezen. Pfffff, wat een indrukken. Ik zou er doodmoe van worden!

zo te lezen ook weer héél wat anders dan de reis van vorig jaar. Ben ook erg benieuwd naar de foto's....

Nog heel veel plezier daar en lekker uitrusten op de terugreis in het vliegtuig!

groetjes,
    Jolanda

en ook de groeten van André

Tags: Bagan, E-bike