Terug naar de Great Ocean Road - Reisverslag uit Colac, Australië van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu Terug naar de Great Ocean Road - Reisverslag uit Colac, Australië van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu

Terug naar de Great Ocean Road

Blijf op de hoogte en volg ESTAFETTE

15 Januari 2016 | Australië, Colac

We rijden het laatste stuk van de Great Ocean Road en stoppen bij alle "highlights", zoals de 12 Apostels, Loch Arch Gorge en de London Bridge. Het zijn allemaal mooie uitzichtpunten, de een nog fraaier dan de ander. Twee plekken zijn echter wel bijzonder. De eerste is de London Bridge. Dat is een kalkrotsformatie die oorspronkelijk 2 bogen had. Echter op 15 januari 1990 viel een heel groot deel van de rotsformatie naar beneden. Er bleef een eiland over waarop 2 mensen stonden die met een helikopter opgehaald werden. Dit was dus op de dag af 26 geleden! Dan is er nog een plek......waar ik 34 jaar geleden, toen ik hier ook al was, bijzondere dia's heb gemaakt. We herkennen de plek, zien dat er een muurtje is gebouwd, zodat toeristen niet zo gemakkelijk meer bij de zee kunnen komen, en maken wat foto's. Thuis maar eens vergelijken wat er nu anders is en hoeveel er van de rotskust in die tijd verdwenen is.

We hebben genoeg gezien en verlaten de Great Ocean Road richting binnenland. We gaan langzaam terug richting Melbourne. Het is hier weer echt gort droog en er staan wat boerderijen. Ik vind wel ergens een klein mooi blauw meertje waar we samen met heeeeeel veeeeeel vliegen lunchen. We rijden verder naar Colac, een behoorlijk groot dorp aan een meer met meerdere campings. Ik zie op Wikicamps een camping aan de noordkant van het 10 km lange meer. We willen nog graag een keer een kampvuur maken en dat mag volgens de symbolen van Wikicamps op deze camping. Dus we rijden er heen. Het blijkt een lange strook dor gras langs het meer te zijn. Er staan bbq's, wc's, er is stromend water en er zijn maar enkele kampeerders. We zoeken een mooi plekje pal aan het meer op deze gratis camping. Het meer is aan deze kant behoorlijk opgedroogd dus het ruikt erg zout en naar vis. Het zonnetje schijnt nog wel, maar Wim stookt wel alvast ons vuurtje op. Lekker ons vlees, aardappelen en champignons op echt hout grillen. Opeens komt er iemand voorbij die zegt dat het niet mag omdat voor de hele staat Victoria ivm het warme weer een verbod voor open vuur is afgekondigd. Wim stopt teleurgesteld het hout weer in de camper maar enig zoekwerk op internet maakt duidelijk dat we toch wel mogen stoken. Vuurtje gaat lekker weer aan en onze maaltje wordt erop klaar gemaakt....mmmm echt lekker.
Als we goed naar het meer kijken, zien we heel veel grote dode vissen liggen. Het zijn waarschijnlijk karpers. Het was hier 2 dagen geleden zo warm, en het meer is zo ondiep dat de dieren niet meer op tijd terug konden zwemmen toen het meer flink opwarmde en steeds verder droog viel.
Als de zon onder gaat wordt het snel fris, dus tik ik mijn verhaaltje in mijn bedje met een waanzinnig mooi uitzicht over het meer! Echt heel bijzonder!

Aantal km's: 179

• 18 Januari 2016 - 20:51

Anita:

Dan wordt je toch wel OUD he oudje, wanneer je met dingen geconfronteerd wordt van 34 jaar geleden. Brrrrr.

Zo echt hollands, vuurtje stoken. Jullie zijn ook niet voor 1 opmerking te vangen,. Ook zo hollands!!!!