Palawan, het vijfde eiland van deze reis - Reisverslag uit Moalboal, Filipijnen van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu Palawan, het vijfde eiland van deze reis - Reisverslag uit Moalboal, Filipijnen van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu

Palawan, het vijfde eiland van deze reis

Door: Yolande

Blijf op de hoogte en volg ESTAFETTE

07 Januari 2017 | Filipijnen, Moalboal

Op ons gemakje lekker ontbijten en vervolgens worden we naar het vliegveld van Cebu City gebracht, wat maar 10 minuten rijden is. Inchecken en precies op tijd gaan we met prijsvechter Cebu Pacific de lucht in. Na ruim een uur vliegen landen we op Puerta Princessa. De chauffeur van het hotel staat al op ons te wachten. Ook dit is maar een kwartiertje rijden. We checken in, in Puerta Inn, een schattig hotel in filipijnse stijl. We hebben beneden een kamer die grenst aan de tuin. Myrna is hier vanochtend om 8 uur al aangekomen. Vanuit Thailand, via Kuala Lumpur en Manila. Wij zijn heel blij om haar weer te zien en uiteraard hebben we elkaar een boel te vertellen.
Rond een uurtje of 4 uur willen we lunchen. Best lastig om wat rond deze tijd te vinden, maar we eten lekker. Deze keer bij een zwitsers restaurant! Daarna willen we even geld pinnen. In de hoofdstraat zijn ATM's genoeg maar bij de 1e acht komt er geen geld uit. Uiteindelijk lukt het bij de Princessa bank. Nog wat boodschapjes doen en dan lopen we terug naar ons hotel. We verbazen ons over de enorme hoeveelheid tricycles wat hier rijdt. Gewone auto's zijn echt in de minderheid. We eten nog wat in een plaatselijk restaurantje. We lopen terug langs de boulevard waar nog een enorme verlichte kerstboom staat. Verder heel veel leuke restaurantjes waar je zo te zien goed terecht kunt voor verse vis.

Island hoppen
Vandaag zijn we echte toeristen. Per minivan rijden we naar de haven, vanwaaruit heel veel boten varen naar 3 verschillende eilanden. Op een groot bord met nummers wordt aangegeven welke boot er gaat inschepen....heel grappig. Op ieder eiland is er een mogelijkheid om te snorkelen, maar het zicht is niet bijzonder. De duikplank is veel leuker. Het weer is fantastisch, de hele dag zon en een graadje of 30. Er wordt een verse lunch voor onze groep gemaakt....mmm met heerlijke kleine tonijn. Een paar slimme filipijnen hebben hier zandkastelen gebouwd met allerlei attributen erbij. Vervolgens maken zij foto's van vooral Aziatische toeristen die ze in allerlei settings met een mooie achtergrond neerzetten. Big business....!
In de avond genieten we bij ons hotel van de hot-tube in de tuin. Een mooi sfeervol plaatje, alleen de tube is meer cold dan hot. Daarna eten we op de baywalk. Een soort Aziatische eetmarkt maar veel schoner en netter. We smikkelen van heerlijke kingprawns en andere verse vis. Ons 'markt-restaurant' heeft zelfs een hele goede beoordeling op Tripadvisor en dat is te proeven ook.

Met de bus naar Port Barton
Na een ontbijtje op het dakterras worden we opgehaald door een minibus. Met wat kunst en vliegwerk proppen ze daar 12 mensen met bagage in. Wim en ik zitten helemaal achterin en hebben volop ruimte, echter als we eruit willen moet wel eerst de bagage eruit. Er ligt een goede 2-baans weg naar het noorden van het eiland. Na ca 100 km slaan we links af en dan krijgen we nog een enorme slechte weg met gaten en heel veel bochten. Het is echter de enige weg naar Port Barton, en daar willen we toch naar toe. Vanaf het centrum van het minidorpje lopen we naar Green View Resort, waar ik gisteren per mail een vrijblijvende reservering heb gemaakt. Gelukkig is er nog een familie bungalow in de tuin vrij. Ziet er heel knus uit. Eigen bungalow met 2 slaapkamers, warme douche, toilet en leuk balkon. Het dorp heeft nog geen stroomvoorziening, dus er is slechts electra van 18.00 tot 24.00 uur. Bij ons is het beter geregeld en gaat ook tussen de middag de agregaat een paar uur aan. Wifi is er de hele dag. Na een lunch op het leuke terras met waanzinnig mooi uitzicht over zee, gaan we op pad voor een massage op het strand. We kiezen voor een filipijnse massage. Wim en ik sukkeken in slaap tot hilariteit van de masseuses. In de avond eten we in een restaurantje aan het strand. We lopen terug door het dorp waar een markt voor de locals is. Vol verbazing kijken we naar een groep kinderen die om geld een soort roulette spelen. Niet met een draaibak maar met gekleurde blokken. De croupier is misschien 10 jaar, maar zeer bedreven! Gokken is na de drugshandel een van de grootste problemen in dit land. We snappen nu hoe dat komt.

Wandelen naar de waterval......het werd iets verder!
De wandelschoenen gaan aan en we gaan op pad naar een waterval, die circa 5 km buiten het dorp ligt. Prachtige natuur met voornamelijk hele mooie groene rijstvelden, palmbomen en bamboe zien we onderweg. Lekker chillen en zwemmen doen we bij de waterval. Daarna hebben we de keus, lopen we dezelde weg terug of gaan we via een verderop gelegen dorpje aan het strand. We kiezen voor het laatste. Uiteraard is de weg veel langer dan we denken en om 3 uur beginnen de lege maagjes toch echt een beetje te rammelen. Uiteindelijk komen we bij een mini resort wat in aanbouw is. Gelukkig is er al een restaurantje dus dat is een mooie plek om te lunchen. Het is de hele dag wel bewolkt (goed om cica 13 km te wandelen dus), maar als we het laatste stuk terug lopen begint de zon fel te schijnen. Mooie kans voor een heerlijke plons in zee. In de avond eten we in het dorp en kijken we nog even bij de plaatselijke jeugd, die aan het handballen is of gewoon weer druk met gokken.

• 08 Januari 2017 - 17:15

Trudy De Haas:

Hoi Yolande en Wim,

Wat een gedetailleerd verslag weer. Leuk om alles te lezen. Jullie doen allemaal heel leuke en actieve dingen, ik geniet van je verhalen en maak alles dan ook een beetje mee. Nog veel plezier de komende dagen. Hier is het koud en mistig, niets aan. Groetjes Trudy

• 15 Januari 2017 - 16:33

Conny:

Wat een mooie reis weer, jullie hebben al veel gedaan en gezien. Lekker genieten nog daar, zeker van het mooie weer en van de gezelligheid dat Myrna er is. Tot gauw, groetjes Conny