Nyaung Shwe - Fietsen rond meer - boottaxi terug - Reisverslag uit Heho, Myanmar van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu Nyaung Shwe - Fietsen rond meer - boottaxi terug - Reisverslag uit Heho, Myanmar van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu

Nyaung Shwe - Fietsen rond meer - boottaxi terug

Blijf op de hoogte en volg ESTAFETTE

14 Januari 2014 | Myanmar, Heho

Start met een super de luxe ontbijt. De Zwitserse eigenaar van dit fantastische hotel met zijn super mooie cottages weet wel hoe het moet. Vers gebakken brood en toast, eitjes, sapjes, yoghurtjes, kaas en ham, vers fruit en dat allemaal erg leuk op een hele lange plank geserveerd.

Daarna op pad om een fiets te huren. 2000 Kiat (Euro 2) voor een hele dag. Geen borg, geen naam, helemaal niets ...gaat gewoon op vertrouwen! Beetje rondgefietst door het dorp en de trekking voor de komende 2 dagen geboekt. Tevens een ander hotel geregeld voor de 2 nachten na de trekking. Simpel, het Inle Star hotel aan de andere kant van de brug ($40). Geld gewisseld en in de avond ook nog gepind. Blijft vreemd maar alleen het pasje van de ABN AMRO werkt. ING pasjes zijn echt nutteloos in Myanmar.

Daarna op de fiets op weg naar het meer. Hobbelige wegen, veel zandpaden maar wel erg leuk. We zien van alles, buffels, zwarte varkens die ook per boot vervoerd worden, tractors, kleine dorpjes, nieuwe houten schoolgebouwen, bijzondere mensen met bijzondere voertuigen, er is te veel te zien om te beschrijven. Onderweg een paar korte stops, zoals bij een restaurantje voor een lunch, bij een klein Spa poule en bij een Pagode op een heuvel waar we toch ook nog maar even naar boven zijn gelopen. Vele sfeervolle resorts met cottages gezien. Er komen er snel meer bij want ze worden echt de grond uitgestampt. Vorig jaar was er nog sprake van een tekort aan hotelaccommodatie, nu niet meer.
We hebben best een eind gefietst, dus tijd om langzaam terug te keren. We fietsen naar het meer en zien daar een paar mensen werken op het land. Er liggen ook wat oude peddelboten. We vragen of ze ons naar het dorp Nyaung Shwe willen brengen en uiteraard willen ze dat graag doen. Iedereen doet echt alles voor ons! Ze vragen of we 5 minuten kunnen wachten. Dat wordt uiteindelijk een half uur, want voordat er een bestuurder is en iemand die de boot kan starten.....

Inmiddels heeft zich ook een Fransman bij ons gevoegd en we spreken af dat we voor Kiat 8000 naar het dorp worden gebracht. We genieten van de boottrip, varen door rietkragen, langs drijvende tuinen en door een dorp waarvan de huizen alleen maar per boot bereikbaar zijn. Als we na een klein uur varen aankomen herkennen we helemaal niets! Dat is wel raar. Gelukkig heeft de Fransman een mooie app waarop we kunnen zien dat we niet naar ons dorp maar naar de andere kant van het meer zijn gebracht!!! Shit wat nu? Fietsen is geen optie omdat het te snel donker en ook koud wordt. we onderhandelen en voor een paar extra Kiats brengen ze ons toch naar het dorp. Wel eerst betalen want er moet benzine gekocht worden. Dit wordt overal in losse liter flessen verkocht.
We varen terug over het meer en een klein uurtje later zijn we terug thuis. De relaxmiddag die ik in gedachte had is er bij ingeschoten..... maar dit was ook leuk.

Nog even lekker relaxen op het terrasje bij onze super de luxe cottage, gegeten in het dorp en als we om 21.15 uur terug lopen is echt het hele dorp uitgestorven.

Tags: Nyaung Shwe