Dag 9: Valemount – Jasper - Reisverslag uit Valemount, Canada van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu Dag 9: Valemount – Jasper - Reisverslag uit Valemount, Canada van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu

Dag 9: Valemount – Jasper

Door: Yolande en Nancy

Blijf op de hoogte en volg ESTAFETTE

29 Juni 2008 | Canada, Valemount

151 KM - 27 juni 2008

We slapen eigenlijk veel te lang en vertrekken na ontbijt en douche pas om 10.00 uur. De zon staat heel hoog aan de hemel en de lucht is echt mooi helder blauw. De weersvoorspellingen geven een fraai weekend op met temperaturen ruim boven de 30 graden dus het kan heet worden. We komen opnieuw voorbij het dorp Valemount en zien een bordje met Swiss Bakery – Fresh Bread. Dat lijkt ons wel wat. We rijden enkele supermarktjes voorbij en zoeken verder naar de Swiss Bakery. Gevonden, en ja hoor, ze hebben nog alleen een heel muesli brood in voorraad en een paar vers gebakken appelstrüdels. We nemen dus alles mee en de winkel is leeg. We rijden verder en kunnen goed zien dat het een lang weekend voor de Canadezen is. We zien heel veel enorme caravans rijden die getrokken worden door 4 x 4 trucks. Daarin en op slepen ze alles mee, kano’s, fietsen, squads, enorme gas bbq’s en nog veel meer.

We rijden verder en komen bij een herdenkingspunt voor Terry Fox. Hij is een nationale held geworden en wilde ondanks dat hij kanker had van de Westkust naar de Oostkust hardlopen met een kunstbeen. Elke dag een marathon. Helaas heeft hij dat niet gehaald. Hij overleed op 22-jarige leeftijd op 28 juni 1981. Onderweg hebben we al regelmatig lopers langs de weg gezien met in de nabijheid busjes voor de begeleiding. Het lijkt zelfs een beetje op de Roparun maar dan anders. We vermoeden dat dit iets te maken heeft met de herdenking van de sterfdag van Terry Fox.

We stoppen even bij Mount Robson Information Centre. Vandaar hebben we een prachtig zicht op de berg met een hoogte van 3954 meter. Het is de hoogste berg in de Rocky Mountains. De top is heel goed te zien en dat is uniek want bijna altijd ligt deze berg in de wolken.

Na een paar kilometer stoppen we bij het Moose Lake. We hebben een prachtig uitzicht over het meer. Helaas geen eland te zien, jammer! Wel eten we onze appelstrüdels op en drinken een bakje koffie. Na een pauze van een halfuurtje vertrekken we weer.

Na een halfuurtje rijden komen we bij de grens. We gaan nu Alberta in. De klok gaat dus een uurtje vooruit, dus is onze dag vandaag een uurtje korter. Ook krijgen we gelijk sms-jes binnen, eindelijk hebben we na een paar dagen weer verbinding. Zelf bellen lukt helaas niet.

Na nog een stukje doorrijden komen we aan in Jasper. Hier hebben we een ijsje gekocht en in een souvenirwinkeltje gekeken. Daarna liepen we naar de Tourist Office Centre om te informeren naar een campingplaatsje. Vanwege het lange weekend voor de Canadezen kregen we te horen dat alles vol is. Er is alleen nog een Snaring Overflow Campground. Ze vertelden dat het een groot grasveld is. Er is verder niets maar je kunt er voor een miniprijsje gaan staan als alle campings vol zijn. Daar zijn we dus naartoe gereden. Onderweg kwamen we langs de weg een groep BigHorn Sheeps tegen. Helaas reden we te snel, alleen Wim zag ze.

Na een flinke hobbelweg komen we bij de ingang van “de camping”. We betalen $ 9,-- dus dat is een goedkope overnachting. We komen aan op een gigantisch terrein. In de bossen staan de tenten en aan de rand hebben zich wat campers en caravans geïnstalleerd. We zoeken een plekje aan een minimeertje. De zon staat hoog aan de hemel en zonder de wind zou het echt bloedheet zijn geweest. We luieren lekker in het zonnetje en gooien de BBQ aan. Geleend van Rene. Die doet gelijk dienst als oven. Gepofte aardappelen, worstjes, verse broccoli, worteltjes. We hebben het weer goed voor elkaar. In de loop van de avond blijkt dat we lang niet de enige zijn die geen camping hebben gereserveerd. Het terrein stroomt steeds voller.
We maken nog even een wandeling naar de echte camping die maar circa 60 plekjes heeft.
================================

• 29 Juni 2008 - 21:13

Rene & Joaney:

die schapen zie je vast nog wel vaker in ieder geval in Golden. En met de bbq gooien is niet helemaal de bedoeling hoor, hij mag best nog langer mee. Gasten die het rondje andersom deden hebben een paar dagen geleden ook beren gezien en zelfs moose dus er is nog hoop. geniet er maar van.

• 30 Juni 2008 - 20:35

Trudy:

Het ziet er allemaal waanzinnig uit. Wat mooi allemaal en leuk dat jullie ons laten meegenieten, ik hoop dat jullie nog veel vreemde dieren zullen zien.
    W.b. de mix: 1x gespeeld, 3-5 en 4-4, dus voor zo'n eerste keer helemaal niet slecht.

• 01 Juli 2008 - 14:56

Herman:

halloo vakantiegangers, leuk om jullie te volgen en wat een camperrrrrrrrrrrrr jezuuss, dies groot. En die foto s geven een beetje weer hoe het daar is,.. schitterend! Ik ga jullie een beetje volgen, leuk. Enjoy Grt Herman en de rest

• 01 Juli 2008 - 17:07

Ruud En Marion:

Is toch wel wat anders als het Waaltje. Alhoewel weekend varen met sloep omgeving Leiden was erg leuk. Met 6 man in een sloep overnachten is wel druk hoor!!?? Foto's zijn erg leuk, bewaar wel wat voor als je terug bent.

• 02 Juli 2008 - 16:47

Jopie Hus:

eindelijk heb ik jullie syte gevonden zijn wel onder de indruk van al die mooie foto.s zitten jullie nu op een camping
    of zo in de boes
    groetjes jopie en fam.