Dag 22: Parksville – Tofino - Reisverslag uit Tofino, Canada van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu Dag 22: Parksville – Tofino - Reisverslag uit Tofino, Canada van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu

Dag 22: Parksville – Tofino

Door: Yolande en Nancy

Blijf op de hoogte en volg ESTAFETTE

16 Juli 2008 | Canada, Tofino

109 KM - 11 juli 2008

Yolande begint met een wandeling naar de supermarkt voor verse broodjes. Dit is pas de tweede keer dat we in de buurt van een dorp staan dus daar willen we gebruik van maken. Myrna bakt voor ons allemaal eieren met spek en zo komen we langzaam op gang. We besluiten om eerst een stuk naar het noorden te gaan, naar Campbell River. Als we een paar minuten rijden passen we de plannen aan. Het waait erg hard aan deze kant (Oostkant) van het eiland. Er staat een straffe Oostenwind. Misschien is het aan de andere kant va het eiland beter. We nemen een andere afslag en rijden opeens in de richting van Tofino, aan de Westkant. Dat blijkt een hele goede keuze te zijn, want de temperatuur stijgt flink en van wind hebben we daar veel minder last.

Bij een tankstations spreekt een, al 30 jaar, in Canada wonende Nederlander ons aan en hij heeft een paar goede tips! Rij naar Port Alberni want daar komen vandaag de Tall Ships aan. Wij volgen zijn advies, parkeren in de drukte en zien een stuk of 10 zeilbootjes liggen. Voor ons hebben Tall Ships toch echt andere afmetingen.

We rijden verder en zien plotseling langs de weg een beer staan. Heel dicht bij de beer parkeren we de camper en fotograferen en filmen het beest. Wij zijn niet interessant voor hem. Plotseling toetert er een camper achter ons want zij vinden dat wij wat lomp geparkeerd staan en willen dat wij verder vooruit rijden. Wij zijn daar niet blij mee, maar doen het toch.
Myrna, Nancy en Yolande zitten achterin de camper naar de beer te kijken en zien dat de mensen in de camper helemaal niet door hebben waarom wij hier staan. De deur gaat open en een vrouw stapt uit. Plotseling horen we een gil. Ze stapte precies uit waar die beer stond, dus binnen een seconde…. zat ze weer…. in de camper. We beginnen met z’n drieën te schateren van de lach. Dat blijft niet onopgemerkt in de andere camper.

We rijden verder en stoppen bij een rivier met hele fraaie rotspartijen. Even lekker benen strekken, klauteren en foto’s maken. Uiteindelijk komen we aan het einde van de middag in de buurt van Tofino aan. We waren getipt voor een camping bij Middle beach dus daar stoppen we. Helaas de camping is VOL. De buurcamping is ook VOL! Het is hier echt hoogseizoen. De campingbaas verwijst ons naar een camping bij het vliegveld. Dat is niet aan zee, maar we hebben geen keus. We stoken weer een vuurtje, eten bijtijds want Yolande heeft nog een avondwandeling naar het strand in gedachte.

Vanaf de camping moeten we eerst door een veel te hoog struikgewas lopen. We maken flink herrie want we weten dat er veel beren op Vancouver Island zitten. Na zo’n 10 minuten zijn we blij dat we weer bij de normale weg zijn. We steken over en komen op Schooner Beach Trail. Dit is echt een hele fraaie wandeling door een bos met hele oude, grote dikke bomen. De bomen lijken wel op een kathedraal!! We vinden een woudreus met maar liefst een omtrek van 9 meter. We lopen door het erg donkere bos heen en komen ook heel veel ongevallen bomen tegen. In 1997 heeft een harde storm veel schade aangericht in de regenwouden op het eiland. We lopen over de fraai aangelegde boarding walks (loopplanken en trappen), die de natuur beschermen. Zonder deze boarding walks is het bos absoluut niet toegankelijk.

Uiteindelijk arriveren we op het strand. Mooi grijs-wit strand waarop het verschil in getijden goed is te zien. Het is eb. We zien nog een prachtige krab liggen, wandelen een beetje rond en gaan terug, want het begint al te schemeren. In het bos is het flink donker. We moeten ook nog door ons veel te hoge struikgewas wandelen dus we zijn blij om weer heelhuids bij de camper te arriveren. We stoken het vuur weer flink op en spelen vanavond buiten een potje kaarten. Muggen zijn hier niet. Dat was op sommige plekken echt wel anders.
================================