Yangon City - Indiase markt en een boottocht - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu Yangon City - Indiase markt en een boottocht - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu

Yangon City - Indiase markt en een boottocht

Blijf op de hoogte en volg ESTAFETTE

12 Januari 2014 | Myanmar, Rangoon

We werden pas om 10.15 wakker dus weer te laat voor het ontbijt. Toen was er ook nog gelijk een stroomstoring in de stad....de eerste die we meemaken. Dit betekent ook geen douche. Gelukkig duurt het niet te lang. Na zo'n stroomstoring komt er gewoon een soort bagger uit de kraan, bah daar heb ik blijkbaar in staan douchen zonder het te merken.
Als ontbijt lekker in de tuin bij restaurant Treffers, een club sandwich op. Daarna per taxi eerst naar het huis van Aung San Suu Kyi, waar zij heel veel jaren in ballingschap heeft gewoond. Het is zeer zwaar bewaakt dus we zien er eigenlijk niets van.

Vervolgens met de taxi door naar de Theingyi Zei (Indiase Markt) in hartje stad. Ieder een lekker katoenen shirt gekocht (E 2,50) en Yolande daarna nog een blouse voor maar liefst (E 1,25). Omdat het zondag is zijn helaas een aantal markten gesloten, maar in alle straten is genoeg te zien. Veel vis, maar ook manden met levende kippen die op straat geslacht en direct verkocht worden. Hoe vers wil je het hebben! Ze eten ook veel ingewanden, niet echt mijn favoriet! Veel verschillende groente, fruit, vlees en vis ligt in het zonnetje gewoon op straat. Je moet voorzichtig zijn met waar je gaat eten!
Hele winkelstraatjes verkopen vaak dezelfde soort artikelen. Zo is er een straat met winkels met naaimachines, een straat met winkels met accu's, gereedschap, een chemische straat, een straat met ijzerwaren, zilver, houtsnijwerk, karton etc.
Omdat ik wat last van mijn schouder krijg van de hele dag rondlopen met mijn weliswaar kleine lichte rugzakje had ik gisteren een buikgordeltje gekocht. Top kwaliteit....want na 1 minuut gaat de sluiting telkens weer open. Dus we gaan op zoek naar de straat met tassen makers. Warempel vonden we die. Een paar snelle birmezen willen voor deze toerist wel even een nieuwe sluiting aan de heuptas maken. We hadden geen prijs afgemaakt en dat MOET je dus altijd doen. Ze vroegen voor 10 minuutjes werk 12.000 Kiat (euro 10,--) veeeeel te veeeeel want mijn tasje kostte slechts 8.000 Kiat. Uiteindelijk gingen ze met 2.000 Kiat akkoord. Weer een lesje geleerd.
Ook over iedere taxirit moet je vooraf onderhandelen. Een ritje kost overdag zo'n 2000 Kiat maar in de avond willen ze voor de rit naar ons hotel toch echt 4000 Kiat hebben. Het is ook best een eindje rijden, zitten zo'n 6 km vanaf het stadscentrum. Dat heeft wel voordelen hoor. Redelijk rustige buurt, nette wijk, fatsoenlijke restaurants in de buurt en de prijs van het hotel is aanzienlijk lager dan in de stad. We worden prima behandeld, deuren worden open gedaan als je maar in de buurt komt, bagage wordt voor je gedragen, taxi's worden geregeld.....Zo zou ik het altijd wel willen hebben. Her aantal personeelsleden in ieder hotel of restaurant is dan ook wel het vijfvoudige van wat wij gewend zijn. Maar ja hoe hou je anders genoeg werk in een stad waar 4,5 miljoen mensen wonen.

Varen op "ons prive jacht"
Per telefoon hadden we een sunset vaartocht geboekt aan boord van MY Dora. Kosten $50 per persoon voor een tocht van 1,5 uur inclusief drank en snacks. Wel aan de dure kant maar alles wat speciaal voor toeristen is, is nu eenmaal erg duur. De plaatselijke bootjes zijn echt geen optie dus we gaan voor de cruise.

Aan boord van het 20 meter lange schip worden we ontvangen met een drankje en snacks en zoals ik al een beetje vermoedde......waren we de enige twee gasten aan boord. Desondanks ging de tocht gewoon door. Zes bemanningsleden voor ons twee......hoe decadent kun je het hebben? De tocht ging langs de kades van Yangon. Vanaf de kleine lokale bootjes werden we bekeken alsof we de King en Queen van ..... zijn en zo voelt het haast ook. Na een uurtje zakt de zon en begeven we ons op de terugweg. Vanaf het water kun je goed zien hoe weinig hoogbouw er eigenlijk is. Een paar flats en dat is het wel. De bedrijvigheid aan de kades is echt heel leuk, maar het landschap en de "skyline" niet erg bijzonder. Yangon ligt in een delta dus alles is erg vlak. Na het ontschepen gaan we op zoek naar een restaurant in de buurt met de naam 50th street. We drinken heerlijke Chardonnay (de eerste plek waar we wijn kunnen krijgen) en eten pizza's. Al met al een leuke dag, gewoon als een westerse toerist. Vroeg naar bed.