Dag 17: Radium Hot Springs - Glacier NP - Reisverslag uit Ottawa, Canada van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu Dag 17: Radium Hot Springs - Glacier NP - Reisverslag uit Ottawa, Canada van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu

Dag 17: Radium Hot Springs - Glacier NP

Door: Yolande en Nancy

Blijf op de hoogte en volg ESTAFETTE

08 Juli 2008 | Canada, Ottawa

206 KM - 6 juli 2008

Eén nachtje op een geciviliseerde camping is eigenlijk al wel weer meer dan genoeg. De campings in de Nationale Parken hebben zo veel meer charme, daar willen we zo lang het nog kan wel even van genieten. Voorzieningen hebben we niet nodig, want die hebben we allemaal in de camper beschikbaar.

Na het ontbijt rijden we met de camper naar de Hot Pools in Radium Hot Springs. Bij deze oorspronkelijke bronnen hebben ze een mooi zwembadcomplex gebouwd. Yolande en Nancy willen wel graag een duik nemen, maar Wim kan het zwemmen niet bekoren. Hij blijft bij de camper. Yolande en Nancy beginnen in de Cool pool – een 25 meter bad met een temperatuur van 25 graden. Daarna gaan ze naar de Hot Pool; een flink zwembad wat heel fraai tussen de rotsen in de bergen ligt. De temperatuur is er circa 38 graden. Als we nog geen 5 minuten in het warme water liggen wordt iedereen gesommeerd om naar de achterkant van het zwembad te gaan. Binnen gaat het alarm af. Ook de mensen die binnen zijn moeten naar buiten. Uiteindelijk blijkt het loos alarm te zijn. We dobberen lekker verder en stappen nog even in de pool met een temperatuur van zo’n 41 graden. Daar blijf je dus niet lang in zitten. Als we opkijken zien we dat de brandweer met loeiende sirene (reeds) verschijnt. Ach het alarm ging slechts 20 minuten geleden. Gelukkig was het dus een loos alarm.

We stappen in de camper, zien nog een BigHorn Sheep, en rijden zo’n 100 km verder naar Golden. Over dit stuk weg vinden we in geen enkele gids enige informatie dus we verwachten er niet veel van. Het blijkt een gebied te zijn met veel boerderijen, fraaie huizen van de boeren en weilanden. Mooi maar zeker niet spectaculair.

In Golden struinen we even door de supermarkt. Hier lagen weer heerlijke verse brood- en worstsoorten die we soms een beetje missen. Yolande stond daardoor met te weinig geld aan de kassa. Geen probleem, neem je boodschappen maar gewoon mee. Nog even gebeld met oma voordat ze gaat slapen en we gaan op weg naar Glacier National Park.

Het fraaie park met maar liefst 400 gletsjers bestaat voor een tiende deel uit ijs. Dwars door het park loopt wel een grote weg, waarop het vandaag (zondag) ontzettend druk is, althans voor Canadese begrippen. We sturen nog even een sms-je naar Myrna en Mariska want die zijn op weg naar Banff, precies de andere kant op.

Eigenlijk willen we graag onderweg stoppen om een wandeling te maken, maar de afslag staat veel te laat aangegeven. Dan bereiken we Roger’s Pas. Het regent dan behoorlijk en omdat we toch even de benen willen strekken, wandelen we door het informatiecentrum. Best fraaie tentoonstelling over dit gebied, het wild, de geschiedenis van de spoorlijn en de gletsjers. We bekijken ook nog een film over beren. Nancy maakt buiten nog een heleboel foto’s van de Colombian Ground Squirrels. Er lopen er heel veel hier rond, ze zijn nieuwsgierig, brutaal en rennen ook snel voor je weg. Echt grappig om te zien. We rijden verder naar camping Illecillewaet. Weer zo’n kleine fraaie natuurcamping met plaatsen aan een beekje. Voor $ 30,30 kun je er staan en heb je een vergunning voor de Fire-Pit, zoals ze hier een kampvuur noemen. Overigens kosten alle campings in de Nationale Parken deze prijs, dus dat betalen we heel regelmatig.

Vuurtje stoken, koken, afwassen, een beetje computeren, foto’s bekijken, avondwandelingetje en dat is het dan wel weer.
================================