Op pad naar........ Myanmar! Aankomst Yangon! - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu Op pad naar........ Myanmar! Aankomst Yangon! - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu

Op pad naar........ Myanmar! Aankomst Yangon!

Door: Yolande

Blijf op de hoogte en volg ESTAFETTE

08 Januari 2014 | Myanmar, Rangoon

Vanuit huis ( het is zo'n 10 graden) met de bus, metro en trein richting Schiphol. De rugzakken ingecheckt..... Wim 12 en Yolande 14 kilo. Ieder nog een stuk handbagage waarbij de tas van Yolande juist weer wat lichter is. Nog wat telefoontjes met o.a. Nancy in Australie en de nodige apps van alle lieve mensen die ons een fijne vakantie wensen. Koffie en gebak en op weg naar de gate.

9 januari
Na zo'n 11,5 uur bereikten we Bangkok International Airport. Beetje lezen, beetje slapen, prima eten en royale beenruimte. Dus dan gaat de tijd lekker snel. De doorkomst bij de douane duurde een uur! Volop werkplekken maar helaas veel te veel lege hokjes van de beambten.
Vervolgens met de shuttle bus naar het andere vliegveld Don Muang voor de volgende vlucht. De busrit duurde precies een uur. Gedurende dat uur, waarbij de bus echt in een flink tempo over alleen maar autobanen rijdt, zie je alleen maar stad om je heen. Illustreert dus duidelijk hoe immens groot deze agglomeratie met zijn 15 miljoen inwoners is. In de buurt van het centrum zie je steeds meer hoogbouw.

Op Don Muang ingecheckt en we hadden toch nog ruim 1,5 uur over. Beetje eten en drinken....om 10.20 uur zat ik al aan de warme pattai, heerlijk Thais warm gerecht. We zijn het gevoel van tijd nu echt wel een beetje kwijt. In 5 kwartier vliegen we met een klein half leeg vliegtuig van Air Asia naar Yangon.

De douane controle verliep heel snel en soepel. Hadden ons visa al in Brussel geregeld. We mogen maximaal 28 dagen in Myanmar blijven. Toen we buiten kwamen en op zoek gingen naar een taxi, zagen we tot onze verbazing dat er iemand stond met een bordje met mijn naam erop en de naam van het door ons geboekte hotel.
Voor $20 werden we in de drukte naar ons hotel gebracht. We vonden het maar raar maar de taxi ophaalservice hadden we bij de boeking besteld, echter dat wisten we niet meer! Lekker slim.

We betalen voor Hotel Excel Palace via agode.com euro 86 voor 2 nachten inclusief ontbijt. Dat is een prima prijs voor een hotel in Yangon. Het is een keurig hotel in een rustige wijk. Hele grote kamer, royale bedden, grote badkamer, waterkoker, kluisje, alleen is de kamer erg donker. Wim wilde eerst een tukkie doen dus oogjes even dicht en om 16.00 gaan we op pad.

We besluiten gewoon in de buurt te blijven om een beetje sfeer te gaan proeven. We zitten toch zeker wel 5 km uit het stadscentrum. Heerlijk gewandeld door een rommelige buurt, met vele oude huizen, mensen die ons bekijken en toelachen. We werden door een hele aardige vrouw uitgenodigd bij een soort buurtfeest. Er was voor iedereen gratis eten en drinken en dus ook voor ons. Onze tafels werd steeds voller. De rijst is okay maar in de saus was lever verwerkt en dat vind ik dus echt heel erg stinken. Er werd gekookt in mega grote pannen op straat. Het is een bijzondere belevenis. Daarna samen met deze vrouw geld gewisseld in een plaatselijke winkel. Even met een klein bedrag beginnen, want we zijn niet zeker van de koers. We krijgen 48.000 Kyat (=hele grote stapel met briefjes) voor $ 50 en dat blijkt later een hele goede deal te zijn.

We genieten al lopend van het normale leven. Wat valt er op? Overal Airco's bij de stenen huizen, maar ook heel veel hutjes van bamboe waarin mensen wonen, bijna geen licht op straat, bijna geen trottoirs, de hoofdstraten zijn schoon, de kleine straten liggen vol vuil. Maar we zien ook heel veel grote vooral Japanse dure auto's, er wonen al veel rijke Birmezen in dit deel van de stad.

De kleding is bijzonder. Bijna iedereen draagt een mooie blouse en daaronder dragen de vrouwen vooral lange rokken, soort sarongs en de mannen een longhi. Dat is een doek die om de benen wordt gevouwen en als broek dient. Echter hoe rijker de persoon en hoe dichter in de stad.....hoe meer men in normale kleding loopt. Spijkerbroeken, rokken en dat ziet er allemaal heel mooi en verzorgd uit.

Aan het einde van de wandeling gestopt bij een Chinees eethuis dichtbij het hotel waar we lekker buiten in de tuin konden zitten. Het bleek een echt restaurant voor de UPER class te zijn. Dure auto's sommige zelfs met chauffeur reden af en aan. Heerlijk gegeten en genoten van alles wat om je heen gebeurt.
Om 21.30 uur vielen we toch wel om.