Met shared taxi naar Mandalay - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu Met shared taxi naar Mandalay - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu

Met shared taxi naar Mandalay

Blijf op de hoogte en volg ESTAFETTE

18 Januari 2014 | Myanmar, Mandalay

Eerst een ontbijt in het zonnetje op het dakterras en daarna uitgecheckt. Onze shared taxi (Euro 25 p.p.) kwam ons om 09.30 uur ophalen voor een rit van royaal 7 uur naar Mandalay. Het bleek een zeker 25 jaar oude Toyota Corolla te zijn. De bagage past er net in. Achterin zat al een Birmees en wij twee werden ook achterin gepropt. Uiteraard wilde we voorin zitten maar dat bleek gereserveerd te zijn voor een vrouw met kindje. Omdat zij pas na 1,5 uur instapte zaten we gelukkig het eerste stuk wat ruimer.

Het rijden is een typische aangelegenheid in dit land. Ze rijden in Myanmar rechts maar de bestuurder zit ook rechts. Met inhalen is dat echt super lastig. We horen later dat vanaf nu alle nieuwe auto's een stuur aan de linkerkant moeten hebben. Ondanks dat we krap zitten genieten we wel van de rit. We rijden door het binnenland en hier valt pas echt op hoe arm de mensen werkelijk zijn. Wel veel landbouw, nieuw aangelegde teakhout bossen, veel bamboe en er groeit hier heel veel kool, die met grote volle vrachtwagens naar de stad wordt vervoerd. We stoppen onderweg voor een lunch, waar we een Italiaans/Engels koppeltje ontmoeten waar we mooi ervaringen mee konden uitwisselen. Ze hadden meer geluk.....gewoon een veel nieuwe auto.

Na een heerlijke lunch met fried rice, fried noodle, bier en cola (Alles voor Euro 4) rijden we de bergen in. Het blijkt dat deze taxi's de veel kortere route over een bergpas nemen. De bussen rijden alleen in de nacht en nemen de normale wegen, dus uiteindelijk vinden we dit beter.

Echter de bergpas is toch wel erg hoog, het asfalt ontbreekt op heel veel plekken en ja met 3 man achterin zitten zijn we niet gewend. We hobbelen ons suf. Je moet er wat voor over hebben, en genieten wel van alles wat we om ons heen zien. Veel oude karren die getrokken worden door 2 buffels, hele oude tractoren, vrachtwagens en bussen volgepakt met goederen waar de mensen bovenop zitten etc.
We concluderen dat de lokale bus voor ons in dit land echt geen optie is.

Rond 5 uur reden we de stad via grote brede wegen binnen. Poeh het stinkt hier inderdaad zoals was aangekondigd. Onze taxi brengt ons rechtstreeks naar ons hotel Aung Gyi Soe. Oh dat ziet er sjeik uit. Een piccolo komt onze bagage halen en we checken in. Door 2 man worden we naar de kamer gebracht. Dat ziet er echt heel mooi uit. Het Chinese hotel is pas sinds september open dus het is allemaal groot en vooral heel bling bling. Na een douche besluiten we in het restaurant van het hotel, op de 7e verdieping met uitzicht over de stad, te gaan eten. Met 3 man sterk drentelen ze om ons heen om een order op te nemen. Het eten is heerlijk alleen krijgen we telkens andere dingen dan de bedoeling is. Komt gewoon omdat ze erg slecht Engels spreken. We vinden het best.

Terug in de kamer twijfelen we of we wel de goede kamer hebben gekregen. We hadden immers via Agoda een Junior Suite van 56m2 geboekt voor $85. Inderdaad lijkt het erop dat we in een kamer de luxe zitten, die $60 per nacht kost. Ik ga naar de receptie en ze beamen dat het fout is. We kunnen kiezen, of verplaatsen of geld terug. Ik ga eerst de kamer bekijken, het is inderdaad een balzaal met een kingsize bed, enorm bankstel en stoelen in een aansluitende kamer. Maar we hebben niet zo veel zin om alles in te pakken en te verhuizen dus we kiezen voor geld terug. Rekenen is hier erg lastig dus we krijgen voor 3 geboekte dagen weer $105 terug. Geen enkel probleem. Dat betekent dat we nu 3 dagen zeer comfortabel in Mandalay zitten voor $150. Goede deal voor zo veel luxe.