Luie dag in Don Khon! - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu Luie dag in Don Khon! - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu

Luie dag in Don Khon!

Blijf op de hoogte en volg ESTAFETTE

20 Januari 2015 | Cambodja, Kratié

De eerste actie is om tickets voor morgen te regelen voor de bus en boot naar Kratie in Cambodja. Reguliere prijs $24. Na onderhandeling is dat voor ons drietjes...$21 en voor Kris $20. Zij is onze meester in onderhandelen!
Vervolgens huren we 4 fietsen (1 eurotje per dag) om het eiland te verkennen.
De kleine waterval is het eerste doel. Via een hangbrug bereiken we de waterval die er ook imposant uit ziet en best groot is. We willen graag zwemmen dus lopen een flink eind over de stenen langs het water om een plekje te vinden. Als we denken dat we dicht bij een zwemplek zijn, zien we een deel van het bos in de fik staan. Waarschijnlijk moedwillig aangestoken....want we kwamen mensen met een flesje benzine tegen. Het is er echter kurkdroog dus de vlammen zijn best hoog. We durven niet verder en keren terug en stappen weer op de fiets. Bij de volgende stop is wel een plekje om even te zwemmen....we nemen een korte duik....! We willen het eiland rondfietsen, maar helaas is de brug waar we overheen willen ingestort..... !! We keren terug naar ons dorp. Tijd om te lunchen...in een klein restaurant met terras aan de Mekong. We zijn de enige gasten naar moeten toch zeker 1,5 uur wachten voordat er wat eten uit de keuken komt......maar het was super lekker!!!

Herman en Kris willen over het buureiland Don Det fietsen en Wim en Yolande willen liever even bij de dolfijnen kijken. Don Det is een echt backpackerseiland met heel veel hutjes aan het water. Herman en Kris fietsen helemaal naar het einde van het eiland en keren in het donker over de oude brug (Een echte Franse boogbrug) weer terug.

Wim en Yolande fietsen naar een strand waar kleine houten bootjes (sigaren) klaar liggen. We onderhandelen over de prijs en hebben voor 7 euries een prive boot!
Het bootje scheurt eerst door een waanzinnig mooi landschap. Alle bomen staan in het water maar zijn door de stroming in de Mekong helemaal krom gaan staan. Na een kwartiertje stoppen we bij een heel breed en rustig stuk van de rivier. Er liggen meerdere bootjes. We zoeken de Irrawaddy Dolphins, de zoetwater dolfijnen waarvan er nog zo'n 80 in de Mekong zwemmen. Al heel snel hoor ik ze naar lucht happen en we zien er inderdaad genoeg om ons heen zwemmen. Foto's maken is een gok. Het zijn geen springers dus we zien wat vinnen en ruggen! Het is meer het gevoel....dat we ze gezien hebben! Check...Done...roepen we ....dat vinken we weer af van het lijstje!
Na een half uurtje varen we terug en oh wat een mazzel.....het is precies sunset! We zien echt een van de mooiste ooit! Prachtige bergen op de achtergond completeren het beeld. We varen terug en fietsen in het donker naar het dorp. Ook een bijzondere ervaring.

• 22 Januari 2015 - 17:31

Anita:

Kon het toch niet laten om snel te lezen.

Ik weet bijna niet meer wat t's schrijven.
    Het een is nog leuker dan het ander.
    DOLFIJNEN, wauw.
    Net wat je zegt: je hebt ze gezien.

Ga snel naar jullie volgende verhaal. Doei.

• 22 Januari 2015 - 17:54

Anita:

Zelfs op een luie dag maken jullie nog genoeg mee.

• 22 Januari 2015 - 20:44

Toos:

Wat weer een geweldige paar dagen van genieten.Zo,n beer ook nog te zien is gewoon een groot kado.jullie verdienen het. Veel plezier Mama