Afscheid Cambodja - Hello Holland - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu Afscheid Cambodja - Hello Holland - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu

Afscheid Cambodja - Hello Holland

Door: Yolande

Blijf op de hoogte en volg ESTAFETTE

30 Januari 2015 | Cambodja, Phnom-Penh

Een super relaxte start want we hebben nog een uurtje of 35 te gaan. Eerst heerlijk uitgebreid ontbeten in dit super mooie hotel en spullen ingepakt. Bagage afgegeven en Yolande en Wim beginnen met een uitgebreid rondje over de Russische Markt. Een leuke en vooral heel gevarieerde markt. Veel spullen zijn voor de Cambodjanen zelf zoals scooter onderdelen, gereedschap, fruit, kleding en huishoudelijke artikelen maar er zijn ook allerlei kramen die meer op de toeristen gericht zijn. We scoren nog een klein rugzakje en als deze helemaal vol zit met allerlei leuke kleine cadeautjes houden we het voor gezien. We stoppen bij een leuk koffietentje met uitzicht vanaf de 1e etage. Altijd veel te zien. Via wat achterstraatjes lopen we terug. Yolande zoekt nog wat kinderen om kleurtjes, stiften, papier, ballonnen en haarstrikjes aan te geven. Dat is snel gevonden hoor. Een opa met kleindochter en de moeder van een gezin met 4 kinderen nemen alles dankbaar in ontvangst.

Kris en Herman bezoeken in de ochtend eerst de roemruchte Tuol Sleng (S21) gevangenis. Een heel indrukwekkende ervaring. In het eindverslag vertellen zij er nog wat over. Ook wordt er nog wat gekocht op de Russische markt.

Om 14.30 uur verzamelen we bij het hotel en met twee Tuktuk's rijden we naar het vliegveld. Zo leuk....ze scheuren allemaal door elkaar, veel te veel scooters, heel veel tuktuks, veel te dure en vooral veel te grote auto's.....oude karren, het is en blijft een prachtig schouwspel. We checken in op onze vlucht naar Bangkok Don Muang met Air Asia. Opeens is er verwarring... Het blijkt dat wij onze bagage vooraf hadden moeten boeken en betalen, maar dat hebben we over het hoofd gezien en dus niet gedaan. Net op het laatst kwam er een slimme dame die het opmerkte. We worden gematst...ze telt de kilo's bij elkaar op....trekt er wat af en we betalen 3 x $36 ipv 4 keer. Voortaan beter opletten dus!
Keurig op tijd vertrekt vlucht FD607 naar Don Muang, het "kleinere" vliegveld van Bangkok.
Vanaf Don Muang moeten we naar vliegveld Suvarnabhumi aan de andere kant van de stad. Er rijdt een gratis shuttle bus en gelukkig gaat hij over de tolweg. Een uur lang rijdt hij echt hard door......constant door het grootstedelijk gebied van Bangkok, deze stad is mega groot. Het verschil met Laos en Cambodja valt direct op.....volop auto's, neon reclames, hotels, veel stenen huizen...Ja Thailand is een heel stuk verder ontwikkeld.

Iets na 20.15 uur zijn we al op het vliegveld en we vliegen pas om 02.05. We eten wat, checken in en hangen in de lounge rond tot we kunnen boarden. De vlucht loopt precies volgens schema en om 09.30 staan we weer in Nederland aan de grond.
In de aankomsthal staan opeens fans van Herman en Kris. Toos en Maryse, de moeder en zus van Kris en Liesbeth en Harm, de zus en zwager van Herman. Wat een leuk ontvangst!!! Uiteraard hebben we veel te vertellen dus we drinken nog lekker koffie met z'n allen. Vervolgens nemen we met z'n vieren de trein naar Rotterdam Centraal en bij metro station Beurs gaan onze wegen zich na vier weken scheiden..... Dat is wel raar hoor!!!
Wim en Yolande nemen de bus naar Krimpen en als ze een kwartiertje thuis zijn gaat Wim zijn telefoon. Het blijkt de buschauffeur te zijn......!! Wim is, zonder dat hij het door had, zijn dagrugzak vergeten met daarin zijn tablet en fototoestel! Gelukkig heeft hij gisterenochtend zijn label nog vernieuwd! Wat fijn dat er nog eerlijke mensen op deze wereld zijn! Hulde voor deze RET-Chauffeur..., waardoor onze vakantie tot een heel goed einde komt!

• 01 Februari 2015 - 12:28

Marion Andrews:

Twintig jaar geleden ben ik naar Polen geweest. Aan elke reiziger werd gevraagd om iets mee te brengen voor kinderen. Knuffels, viltstiften, autotjes, poppen en die werden afgegeven in een weeshuis. Ze waren er zeer blij mee.

• 01 Februari 2015 - 18:40

Anita:

Daar zijn jullie weer.
    Mooi verhaal om af te ronden.

Wat lief dat jullie ontvangen werden op Schiphol.

Gezond weer thuis. Hoe fijn is dat.
    Eind goed, al goed
    Geldt ook voor de tas.

We horen elkaar snel..
    Dikke kus.

• 03 Februari 2015 - 13:52

Conny:

Welkom thuis! Heb de verhalen met plezier gelezen :-)