Busje of bootje vol? Nee dat kennen ze hier niet! - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu Busje of bootje vol? Nee dat kennen ze hier niet! - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu

Busje of bootje vol? Nee dat kennen ze hier niet!

22 Januari 2015 | Cambodja, Kratié

We gaan Laos verlaten en willen nog een paar dagen naar Cambodja.... We zijn er nu toch! Om 8 uur worden we opgehaald We moeten eerst met de boot via Don Det naar Naga Sang. Eigenlijk is de boot vol, maar er moeten nog 6 mensen mee. Geen probleem.....we verschuiven met wat plankjes die als bankjes dienen en iedereen kan mee ook al hebben we allemaal een (te krap) plekje. Na een halfuur komen we aan en wandelen naar een soort busstation. Daar zitten mannetjes die onze visa voor Cambodja kunnen regelen en uiteraard een paar dollar extra in hun zak stoppen. We vinden het best. Paspoorten inleveren, formulieren invullen, $40 p.p. betalen en alles wordt voor je geregeld. Yolande en Kris lopen nog even naar een wc waar je moet betalen. Ach meldt Yolande dat is geen probleem, heb ik tenminste een schone wc. Dat denkt Kris ook.....echter als ze nadat ze plast in de wc-pot kijkt ziet ze daar en grote zwarte spin van ca 9 cm precies onder de rand zitten! Brrrr...niet zo fijn.
We rijden in een half uur met een volgepropt mini busje naar de grens. Bij de grens lopen we met een flinke groep reizigers Laos uit een stukje verder weer Cambodja in.....we lijken wel op een groep vluchtelingen, We moeten wachten op onze paspoorten. Die zijn na een uurtje terug....maar de bus is nog lang niet vol....en dan gaat hij niet vertrekken. Na een uurtje wachten in de hete zon komt er weer een flinke groep toeristen aan. Die passen niet allemaal in de bus......maar dat is hier geen probleem.... 12 rode stoeltjes worden in het gangpad gezet, zodat iedereen plaats heeft en we gaan op weg. We rijden echt in een mega oude gammele vieze vuile bus in een dik uur naar Stung Treng. Yolande dacht slim te zijn en zat helemaal achterin bovenop de kachel.....pffff. Jeetje wat is dat Cambodja stoffig ..... En vooral het eerste deel van de weg lijkt wel een grote vuilnisbelt! Hobbels, kuilen, zand...de weg is een bende! Gelukkig wordt er wel op heel veel plekken aan de weg gewerkt, netjes asfalteren en steentjes aan de zijkant. In Stung Treng stoppen we bij een overstappunt. We gaan met een minibus geschikt voor 11 personen verder naar Kratie. Maar hoe doe je dat met 13 passagiers? Je prompt ze er gewoon in! Wim gaat in protest, er wordt wat geschoven met mensen, er komt een stoeltje bij.....Wim (de klager dus) wordt voorin gezet en we rijden weg. Via deels asfaltwegen, zandwegen, opgebroken wegen scheurt onze chauffeur verder. Een beetje toeteren, niet uitwijken voor scooters en bij voorkeur ook niet voor grote vrachtwagens.... Inhalen in bochten, ook even een telefoon aan het oor.....niets is deze chauffeur te gek. De chauffeur remt wel regelmatig voor koeien en honden die op de weg lopen, maar bij 2 overstekende kippen geeft hij gewoon vol gas! Soms is er zo veel stof van andere auto's dat je absoluut geen zicht meer hebt. Het maakt hem niet uit....hij gast maar door. Herman die naast mij zit....wordt steeds stiller!! Na 2 uur arriveren we in Kratie. Wij stappen uit, de bus gaat zo verder naar Phnom Penh. Even benen strekken voor degene die verder gaan. Een Nederlander die ook naar Phnom Penh moet gaat even naar de wc en als hij terugkomt is de bus al vertrokken.....met zijn rugzak! Oh shit....en hij moet morgenochtend ook nog vliegen.... Verbijsterd staat hij te kijken......... We besluiten in de buurt te blijven zodat we hem eventueel kunnen helpen. Gelukkig heeft Herman nog een busticket met daarop een telefoonnummer. De dame van het hotel belt en het is waarschijnlijk wel goed gekomen..... We zagen hem achter op de scooter snel wegrijden....

Het hotel Oudom Sambath waar we wat drinken is vol. Yolande checkt 2 hotels ernaast....maar daar vindt ze het toch echt niet schoon genoeg. Na een tijdje meldt de eigenaar van het hotel dat hij wel voor een nacht een grote kamer beschikbaar heeft...die we kunnen delen. Ziet er goed uit dus dat doen we. Even later heeft hij ook 2 kamers beschikbaar met zelfs uitzicht op de Mekong. Wouw...dat ziet er mooi uit, airco, bad, douche, ijskast, tv, groot dakterras. Super locatie voor Euro 14 p.k.
Onze buurman....een aardige Belg, vraagt of wij een bad hebben met een kraan. Tuurlijk zeggen wij. Hij heeft aan een kant van zijn grote badkamer (ca 5 meter!) een wc met douche erbij...en aan de andere kant een bad.....zonder kraan!

We verkennen Kratie en zien een geweldige markt met allerlei eetstalletjes. Het is echter erg donker en de meeste kramen zijn al gesloten. We gaan lekker eten....en gaan morgen de markt bekijken. Het was een enerverende, vermoeiende en stoffige dag!

• 22 Januari 2015 - 15:33

Maryse:

Hoi allen,

wat een prachtige verhalen. Erg leuk om zo bij te houden wat jullie aan het doen zijn. Ik hoop dat het straks wel uit jullie systeem gaat om voor elke cent te onderhandelen.....
    Geniet nog even, want hier is het vooral saaier en koud.
    Maryse

• 22 Januari 2015 - 17:49

Anita:

Ging goed in de bus zag ik op de foto..
    Zo veilig ook.
    Je moet echt veel van onze regels opzij zetten.

Dat jullie het gevoel bij de grens hadden vluchtelingen te zijn snap ik.
    Rare gewaarwording..
    Ook dat je je paspoort af moest geven.
    Wat een vertrouwen.

Ben benieuwd wat jullie nu weer gaan beleven.
    Op naar jullie Cambodjaanse verhalen.
    Ik heb er zin in.

• 23 Januari 2015 - 14:47

Liesbeth:

wat een top verhaal, een bad zonder kraan hahaha