Tracking.....we gaan de bergen in en gaan genieten - Reisverslag uit Ban Nankham, Laos van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu Tracking.....we gaan de bergen in en gaan genieten - Reisverslag uit Ban Nankham, Laos van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu

Tracking.....we gaan de bergen in en gaan genieten

Blijf op de hoogte en volg ESTAFETTE

13 Januari 2015 | Laos, Ban Nankham

De grote rugzakken laten we achter in het hotel. De chauffeur van de bus en onze gids halen ons op per minibus. Onze gids vraagt of we goed waterschoeisel hebben, dus Yolande holt toch nog even terug voor haar waterschoenen, waar ze later echt blij mee zal zijn! Bij het kantoortje betalen we de tracking ($ 92 pp), onze gids Dolphin haalt nog even de lunch op, de benzinetank wordt vol gegooid (E 0,80 p.l.) en we gaan op pad. We rijden de stad uit en na een uurtje stoppen we bij de eerste waterval. Er is een resort met wat bungalows en een waar openlucht museum. In het museum staan voorbeelden van allerlei bouwsels van verschillende Laotiaanse bergstammen. Dolphin vertelt over de gebruiken van de stammen.....heel leuk.....maar we gingen toch op tracking..... en niet naar een museum......bedenken we allemaal afzonderlijk zonder dit naar elkaar uit te spreken!!! We kopen wat nootjes bij de vrouwtjes langs de weg en stappen weer in onze eigen minibus.
Bij de volgende stop worden we door onze chauffeur echt gedropt bij een koffieplantage. We drinken echte Laotiaanse koffie en gaan met onze dagrugzakken op pad. We wandelen naar een locatie waar we zicht hebben op 2 grote watervallen met een hoogte van zo'n 200 meter. Super uitzicht en best veel water en dat in het droge seizoen!
We lopen vervolgens een stuk verder en gaan een heel steil stuk naar beneden....en komen aan de bovenkant van de waterval uit. Poeh dat is hoog! Ik moet daar langs...over een smal pad.....en ik moet echt bekennen dat ik niet meer achterom durf te kijken..... ik ben echt blij als het pad weer wat breder wordt.
De volgende hindernis is een flinke boomstam over een rivier. Hier moeten we ook overheen. Shit....met trillende beentjes en aan de hand van grote vriend Herman bereik ik de overkant..... Pfffff dat is ook weer gelukt. We lopen door de jungle en komen bij de volgende waterval! Tijd voor lunch.... We eten onze broodjes en ja hoor daarna nemen we een duik! Best heeeeel koud...maar wel erg leuk! Een hele waterval voor ons zelf!
Na de lunch komt de volgende hindernis.....we moeten de rivier oversteken. Er liggen wel wat rotsblokken maar dat zijn er niet genoeg om de overkant droog te bereiken! Alle schoenen gaan uit en worden naar de overkant gegooid..... Ik heb mazzel met mijn waterschoenen....maar de rest gaat op blote voetjes ....door het water naar de overkant.... Ze doen het heel goed hoor!
Tsja en dan moeten we weer omhoog..... Poeh Poeh, dat is toch echt wel zwaar....door de modderpaden van de jungle. Het laatste stukje worstel ik mij omhoog en eerlijk is eerlijk ik ben echt blij om boven te zijn.

We lopen nog langs een andere waterval en gaan via de trap halverwege naar beneden. Voor Kris is het nog niet genoeg. Ze rent nog twee keer de trappen helemaal af om wat extra foto's te maken!
We arriveren in een dorpje wat midden tussen veel koffieplantages ligt. Onze gids Dolphin speelt een partijtje voetvolleybal met de plaatselijke jeugd en ....onze Herman en Kris doen ook nog even mee. We lopen verder en komen bij een locatie waar gedroogde koffiebonen met hele grote emmers in een vrachtwagen worden geladen. Jonge meiden vegen de bonen bij elkaar, scheppen ze in een hele grote emmer en sjorren ze via een plank de laadbak in. Dat kunnen wij ook denken Herman en Kris.......en zo ervaren zij hoe enorm zwaar werk deze meiden verzetten. Na 3 bakken houden ze het ook voor gezien.

We lopen door naar onze home-stay of wel ons gastgezin in Tadyuang. We worden ondergebracht bij een koffie- en theeplantage met bijbehorend koffieshopje. In een op houten palen gebouwd huis worden in de openlucht onze bedjes gespreid. Gewoon een paar dekens op de grond, met kussens en onder een klamboe. Wim is heel blij dat hij zijn luchtbedje bij zich heeft! We hadden ons goed voorbereid want we dachten echt primitief te gaan slapen....maar dat was dus niet zo. Onze koplampjes en waxinelichtjes waren niet nodig, want er was elektriciteit en dus ook verlichting! Wim's powerpack was daardoor gelukkig ook overbodig. Dat was fijn want hij was zijn kabels vergeten!!! Er was zelfs een wc met spoeling en een waterton om je te wassen!

De familie heeft 's avonds voor ons, de gids en de chauffeur van de bus gekookt. We hebben onze bagage de hele dag meegesjouwd en wisten niet dat de chauffeur hier ook zou overnachten......!!! Lekker handig!
Bij een lekker vuurtje hebben we gegeten en gekletst met aardig Fransen die hier ook logeerden. Heel bijtijds zijn we ons bedje in. We hadden thermo ondergoed bij ons, maar zo koud bleek het eigenlijk helemaal niet te zijn! Best lekker om een keer in de buitenlucht te slapen! Of we wel of niet geslapen hebben lees je in ons volgende verslag....

• 15 Januari 2015 - 17:01

Hennie:

Mooi avontuur leuk om te lezen veel plezier.

• 15 Januari 2015 - 17:55

Anita:

Ook nu weer veel belevenissen.
    Gaat je leeftijd nu meespelen Yolan of vond je het gewoon eng. Ha ha.
    Zo te lezen ben je voor mij een kanjer dat je dit allemaal doet.
    Maar het was weer de moeite waard gezien de mooie foto's
    Dat Kris nog verder ging lopen is ook niet nieuw.
    Ze loopt tenslotte de vierdaagse ook twee keer.

Dat de chauffeur ook bleef slapen en jullie lekker hebben lopen sjouwen met jullie bagage deed mij wel lachen.

Voor de rest niets beleefd????
    Geen drankje gedronken?????
    Wat zijn jullie toch braaf.

Tot morgen.
    Kus.
    Jullie vriendinnetje.

• 15 Januari 2015 - 18:46

Marcel:

Ziet er super uit. Zwemmen bij een waterval en slapen in de buitenlucht. Genieten dus.

• 16 Januari 2015 - 02:24

Kris:

Yolanda, wat gaaf dat je er elke keer zo een leuk verslagje van maakt. Kan ik het direct weer herbeleven en krijg weer een glimlach op mijn gezicht. Wat is het mooi leuk gezellig met julie samen, hihi.

• 16 Januari 2015 - 13:42

Marion Andrews:

Spannend, maar krijg het Spaans benauwd bij jullie verhalen.
    Hier is het ook spannend, maar minder leuk. In Verviers (in de buurt van Eupen Malmédy) zijn twee Syriestrijders gedood, die een Belg wilden ontvoeren en onthoofden. Uit voorzorg worden nu alle politiekantoren en rechtbanken extra bewaakt.
    Alle agenten moeten verplicht een kogelvrij vest dragen en in alle politiewagenns liggen wapens. Best eng als je recht tegenover de rechtbank woont, waar gemiddeld tussen de drie en zeven politieauto's staan.

Ik loop er nu met een grote boog omheen.
    Gaat alles goed met Nancy en Daniël? Het verbaast me dat ze nog geen enkele reactie hebben beplaatst.

Kus van je zus