Dag van de boten en busjes! - Reisverslag uit Không, Laos van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu Dag van de boten en busjes! - Reisverslag uit Không, Laos van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu

Dag van de boten en busjes!

Blijf op de hoogte en volg ESTAFETTE

17 Januari 2015 | Laos, Không

Na een ontbijt op ons terras aan de Mekong checken we al vroeg uit. We willen naar Muang Khong, het grooste van de 4000 islands. Het busje staat klaar en brengt ons helemaal naar de "ferry"....300 meter verderop! De ferry is een houten roeibootje waarop zo'n 14 backpackers plaatsnemen. Helaas we zitten al aan de grond. Als de helft van de mensen weer uitstapt, wordt de boot afgeduwd....en kunnen we op pad.
We varen een half uurtje en stoppen aan de andere kant van de Mekong. Daar is de verzamelplaats van nog veel meer backpackers en allerlei bussen. Wie zien mensen instappen, uitstappen......het is een rommeltje. Uiteindelijk gaan we met een grote comfortabele bus op pad. De bagage gaat mee naar binnen want het bagageruim is vol. De bus uiteindelijk ook.
Na 1,5 uur komen we al aan bij Hatsay Khoun. Vandaar regelen we een houten bootje wat ons overzet naar het dorp op het grootste eiland van de regio, Muang Khong.
Eigenlijk is het maar een straat met guesthouses, restaurants en winkeltjes. Bijna allemaal heel eenvoudig.

We merken dat het heel erg rustig is op dit eiland en dat er plenty kamers voor kleine prijsjes beschikbaar zijn. De mannen droppen we met de bagage op een terras en Kris en Yolande gaan op pad om een kamer te scoren. We bekijken alle guesthouses (het zijn er maar een stuk of 7) en uiteindelijk weten we 2 kamers te regelen. Een met uitzicht over de Mekong en een met uitzicht over het dorp. Ja ja de dames hebben goed (en met heel veel lol) onderhandeld. Inclusief koffie in de ochtend en eigen badkamers betalen we Euro 7 per kamer! Moet niet gekker worden.

Na een wat uitgebreidere lunch aan de Mekong wandelen we een rondje door het dorp. Er is heel weinig verkeer, we bezoeken de plaatselijke tempels, lopen door het platteland en zien nieuwbouwhuizen maar ook oude krotjes! Zelfs hier is het verschil tussen arm en ....rijker.... van de plaatselijke bevolking al erg groot. Laos is wel heerlijk erg snel en hard aan het veranderen.

Langs de Mekong genieten we van de fantastische uitzichten over inderdaad honderden eilanden.....! Heel bijzonder en erg mooi! Morgen gaan we met 2 scooters het eiland verkennen! Na een hapje bij ons guesthouse gaan we weer vroeg naar onze hotelkamer. Dit keer heeft Wim erg veel geluk! Hij had zijn fototoestel en tas laten hangen in het restaurant, maar gelukkig kwam de ober dit snel brengen. Gisterenavond was hij ook al zijn Australische hoed op een terras vergeten (Echt waar Nancy), maar gelukkig hebben we deze vanochtend ook teruggevonden!

In de hotelkamer begint het vaste avondritueel, foto's uitzoeken en veiligstellen, verhaaltjes schrijven en een beetje lezen over wat we hierna allemaal weer gaan doen.
Heerlijk wat een boffers zijn we toch dat we dit allemaal mee mogen maken!

• 17 Januari 2015 - 23:28

Toos.:

Lieve Kris Herman Yolande en Wim.
    Genieten van de mooie eilandjes om jullie heen Fijn om zo te genieten ,dat doen wij dus ook van de prachtige verslagen.
    Heerlijk Dank jullie wel Wel te rusten Mama.

• 18 Januari 2015 - 12:32

Jolanda:

sjonge, dat is toch al de tweede keer dat jullie je fototoestel vergeten? Niet nog een keer hoor want dan ben je hem wellicht echt kwijt.... 3 x scheepsrecht is het toch?
    en inderdaad jullie zijn hele GROTE bofkonten!