Met de scooter verkennen we Don Khong - Reisverslag uit Không, Laos van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu Met de scooter verkennen we Don Khong - Reisverslag uit Không, Laos van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu

Met de scooter verkennen we Don Khong

Blijf op de hoogte en volg ESTAFETTE

18 Januari 2015 | Laos, Không

Wakker worden met uitzicht over de Mekong.....hoe mooi kan het leven zijn. Daarna ontbijten we...weer aan de Mekong en gaan op pad met 2 gehuurde scooters. We zitten op een flink eiland waar bijna geen auto's rijden dus een mooie locatie om te scooteren. We rijden een stukje en zoeken via onze onmisbare app Mapswithme de dichtstbijzijnde benzinepomp. Vreemd die staat er niet! Wat blijkt....een mini huisje langs de weg verkoopt in losse plastic flessen benzine en onze app herkent dit als benzinepomp! We tanken ieder 3 liter en gaan op pad. Eerst via asfaltwegen en dan over zandpaden.

Helemaal aan het einde van de zandweg komen we een huis tegen waar glass-noodles worden gemaakt. Heel interessant om te zien. Eerst wordt er een wit mengsel gemaakt van een soort meel en .....? Op een bakplaat worden dunne ronde vellen gebakken. Die worden opgerold en vervolgens met een stuk of vijf op een constructie van rieten matten gelegd. Het geheel wordt gedroogd in de zon. Daarna worden de gebakken vellen opgestapeld en verkocht. Op een andere locatie gaan ze door een soort mangel waarbij ze in dunne reepjes worden gesneden....klaar om te worden gekookt. Heerlijk vers dus.
We bekijken het geheel op ons gemak. Yolande heeft een schriftje en pennen bij zich. Ze schrijft wat en laat de spullen bij de kinderen achter. Ze zijn er zichtbaar heel blij mee.

We rijden verder door de rijstvelden en verwonderen ons over alles wat er zo af en toe op de weg loopt. Koeien, poezen, (heel veel) buffels, kalkoenen, varkens, kippen, geiten en honden die soms ook midden op de weg liggen te slapen. In een van de dorpjes die we passeren is een markt, waar we uiteraard stoppen en rondstruinen. Met Kris in het gezelschap sla je immers nooit een markt over! We eten noodle-soep in een restaurantje.

Inmiddels hebben we uitgevonden hoe de rijstvelden van water worden voorzien. Er is een ingenieus maar eigenlijk ook simpel irrigatiesysteem aangelegd waarbij betonnen lange bakken langs de rijstvelden zijn geplaatst. Deze worden dmv pompen gevuld met water vanuit de Mekong. Door allerlei dammetjes in de betonnen bakken open of dicht te zetten kan de waterstand in de rijstvelden gereguleerd worden.

Wat ons opvalt is dat er helaas verschrikkelijk veel zwerfvuil langs alle wegen ligt. Echt een probleem! Daarnaast zien we dat er verschrikkelijk veel nieuw huizen gebouwd worden. Oude hutjes worden vervangen door stenen luxe huizen en dat gaat in een heel rap tempo!
Na een rondje eiland van zo'n 50-60 km zijn we terug in ons dorp. Kris koopt onderweg nog een pakketje bij een stalletje. Groene bananenbladeren met een lintje erom. Als ze het open maakt zit er iets van rauwe vis in.... Ze geeft het maar weg, want dit heeft de hele dag in de bakkende zon gehangen en durft ze niet meer te eten.
's Avonds ontmoeten we Jan die een fietstocht maakt van Nieuw-Zeeland naar Amsterdam! Hij vertelt ons heel veel mooie verhalen.

• 18 Januari 2015 - 17:04

Anita:

Wat een verwennerij op de zondagnamiddag.
    2 prachtige verhalen.

Is Wim nu zo relaxed daar, dat hij niet meer denkt aan zijn zo belangrijke spullen?
    Of wordt er toch menig drankje gedronken????

Nogmaals, wanneer ik de afgelopen week jullie verhalen lees en er zoveel bijzondere dingen / mensen op jullie pad komen, heeft het echt zo moeten zijn dat aan de andere kant het is gaan regenen.

Geeft ook weer een reden om erover na te denken volgend jaar de trip nog een keer over te doen. Mmmmmmmm.

Tot morgen .
    Wij gaan dan gewoon weer werken. Pfffff

• 18 Januari 2015 - 23:20

Toos:

Lieve luitjes.
    Als jullie thuis komen hebben jullie net zulke mooie verhalen als Jan denk ik of nog wel mooier.heerlijk genieten.Bibi haar verjaardag was heel gezellig.Zij en wij hebben genoten.
    Liefs Mama.

• 19 Januari 2015 - 18:09

Wil:

Lieve luitjes,
    Wat is het leuk om elke dag nieuws uit het verre oosten te krijgen! Hebben jullie elke dag wel zin om een verhaal te schrijven? ? Ik geniet ervan maar word ook steeds jaloerser....
    Liefs, Wil

• 02 Februari 2015 - 14:44

Sander:

Leuk om te lezen! Ik heb 2 jaar in Laos gewoond en ben nu weer even in Nederland voordat ik weer terugkeer. Mijn familie in Laos woont op een eiland vlakbij Don Khong en ik ken het eiland dan ook vrij goed. Het zwefvuil is inderdaad echt een probleem. Ik ben als vrijwilliger wat actief voor een Nederlandse stichting met een lokaal comite in het gebied van Don Khong en dit is iets wat ik in de toekomst graag eens samen met de mensen daar wil bekijken. Wie weet kunnen we er wat aan doen. Maar het zal echt vanuit de mensen zelf moeten gebeuren. Meer info: www.helplaos.nl

Heel veel plezier!!!