Duiken op het Great Barrier Reef - Reisverslag uit Cairns, Australië van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu Duiken op het Great Barrier Reef - Reisverslag uit Cairns, Australië van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu

Duiken op het Great Barrier Reef

Blijf op de hoogte en volg ESTAFETTE

15 December 2015 | Australië, Cairns

We hadden in Nederland al een duiktrip van 3 dagen geboekt bij Divers Dan. De bus haalt ons bijtijds op. Na het nodige papierwerk in de duikwinkel gaan we aan boord van de Seaquest, een mooie catamaran met duikmaterialen en duikplatform aan boord. De zon schijnt volop dus we genieten van de trip naar de buitenkant van het Reef, zo'n 80 km verderop. Aan boord een heel gemixt gezelschap van snorkelaars, 1 dags duikers en nog slechts 4 andere passagiers die samen met ons na de lunch overstappen op de Oceanquest. Dit schip heeft hutten, restaurant, bar en duikfaciliteiten voor 48 personen en blijft in principe op het Reef.

Bij de 1e en 2e stop maken we 2 fundives met een Divemaster erbij. We gaan met kleine groepjes (5) op pad en beginnen met een paar herhalingsoefeningen. Het voelt allemaal goed, wat waarschijnlijk ook komt omdat we een paar weken geleden een herhalingsavond hebben gedaan in Rotterdam. Het water is echt glas helder en we zien heeeeel veel vis en prachtig koraal. Wouw z'n mooi blauw en helder water....zo veel vis....het is het een bijzondere ervaring. Na een 1e duik van 18 meter genieten we van een heerlijke lunch en de blauwe luchten. Dan volgt een duik van 15 meter en daarna stappen we over op de Oceanquest. Daar wacht ons een gastvrij ontvangst. We checken in in hut nr 10. Eigen douche en wc en een mooi uitzicht. De 1e briefing start en we krijgen uitleg over alle faciliteiten en regeltjes aan boord.
Nadat we een heerlijk dik wetsuit aandoen en onze materialen verzameld hebben gaan we met Drew de 1e duik voor het PADI Open Water Advanced doen. Duiken door een hoepel, netjes je drijfvermogen beheersen en verder lekker genieten van al het moois om ons heen. Daarna wacht ons heerlijk avondeten en aansluitend gaan we voor een nachtduik. We weten dat er reefhaaien zitten, dus het wordt een spannend avontuur. Net voordat het donker wordt gaan we onderwater met onze eigen lerares Melissa. Weer een kleine groep, soms 3 en soms 5 personen en altijd extra begeleiding van een Japanner die ons heel goed in de gaten houdt.
We dalen af en ja hoor....de 1e white tip shark zien we al zwemmen. Daar blijft het niet bij! Minimaal 20 haaien passeren ons en wonder boven wonder ben ik niet eens bang. Ik vind het het allemaal juist erg mooi en interessant. Het leven onder water ziet er echt helemaal anders uit in het donker. De zaklampen doen goed werk en uiteraard hebben we geleerd hoe je in het donker met elkaar communiceert.
Na deze 4de duik van vandaag moeten we nog in de boeken. We lopen wat theorie na en vullen vragen in over de relevante hoofdstukken. Echt zin daarin hebben we niet dus we spieken de heleboel bij elkaar! Gelukkig ligt er een boek met antwoorden!
In de bar kletsen we nog een tijdje met Melissa en de andere medecursisten. We blijken echt geluk te hebben. Tot nu toe zat de boot elke dag helemaal vol, maar vandaag zijn er maar 20 passagiers. Dus we hebben alle ruimte, het is heel relaxed en de bemanning is ook helemaal happy. Moe en voldaan stappen we in bed maar met zo veel adrenaline in het lijf valt het niet mee om lekker te slapen.

• 18 December 2015 - 10:19

Kris:

Duiken voor het ontbijt.. mooi en verstillen denk ik. Bar sluit vroeg.. krijg je wim wel mee de kroeg uit???...

• 18 December 2015 - 17:00

Derks995@hotmail.com :

Toch wel een lekker biertje of wijntje gedronken? Welk wijnsoort is daar beschikbaar? Plaatselijke of allemaal import

• 18 December 2015 - 18:38

Anita:

Als er een bar benoemd wordt, is er ook direct reactie van die 2 drank?????

Wat een prachtige boot. Ziet er gelikt uit.
    Super start van de vakantie.