Eiland Palawan (deel 2) - Wandelen in de mangrove - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu Eiland Palawan (deel 2) - Wandelen in de mangrove - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van ESTAFETTE - WaarBenJij.nu

Eiland Palawan (deel 2) - Wandelen in de mangrove

Blijf op de hoogte en volg ESTAFETTE

09 Januari 2017 | Filipijnen, El Nido

We wandelen naar de andere kant van het dorp en lopen via het strand naar de nabij gelegen mangrove. Super mooi, heel groen en zonder andere toeristen. Als we nog een uurtje doorlopen belanden we op long beach, een hele lange zandstrook met enorm veel en hele hoge palmbomen. Heel gaaf. Er is hier een klein heel basic resort en verder voert de weg langs enkele locals die er wonen. Na de lunch willen we even zwemmen in de zee, maar als we wat kwallen zien houden we het snel voor gezien. Effe lekker zonnen en we wandelen via een kleine weg en door de mangrove weer terug naar ons dorpje.
Mooi tijd voor nog een filipijnse massage voor alle drie tegelijk op het strand. Yolande verlengd de massage met een pedicure behandeling maar dat blijkt alleen maar nagels knippen en nagels lakken te zijn. Met glitter rood gelakte nagels keer ik terug naar de bungalow.
Voor vanavond hebben we een speciale tafel gereserveerd aan het strand. De tafel is heel hoog en met 2 trappen te bereiken en ook nog eens heel groot. Leuk idee voor overdag met mooi uitzicht over de baai maar voor het avondeten niet heel erg geschikt. Arme bediening moet wel veel trajes lopen. We eten jambalaja, een heerlijk rijstgerecht wat doet denken aan paella.

Van de rust in Port Barton naar de drukte in El Nido
Met een mini-van rijden we in 3,5 uur (145 km) naar Corong Corong, een voorstadje van de bekende toeristenplaats El Nido. Het is een fraaie route langs zee, langs rijstvelden en vele kleine dorpjes. We hebben (een beetje als noodgreep) een reservering gemaakt via Dave, de eigenaar van de bungalows in Port Barton. In Corong Corong heeft hij ook een bungalowpark met restaurant pal aan het strand, maar dat zit vol. Er naast staat een prachtig groen huis met een hele mooie tuin. We blijken daar dus een kamer te krijgen. Na de lunch genieten we van de zon op het strand. Er is weer een depressie gemeld, maar voorlopig schijnt hier gewoon de zon en is het erg warm. Het uitzicht is fantastisch. Hele grote rotswanden die recht uit zee lijken te komen.
Met een tricycle rijden we naar El Nido, 3 km verderop. Tickets voor de ferry boeken en geld pinnen! Er is maar een werkende geldautomaat in deze stad dus daar staat een lange rij. Helaas krijg je per keer maar Peso 4000 (Euro 80). We lopen naar het strand en daar is het een drukte van belang. Heel veel kroegjes en restaurantjes op een rij. Het uitzicht is fantastisch. Weer grote rotswanden recht uit zee, heel veel kleine rotsige eilandjes met baaien. Het lijkt op Halong Bay in Vietnam. Uiteraard genieten we oo het strand van de drukte, de mensen en volgen we 2 drones die rondvliegen.
Lekker gegeten bij een Griek en daarna heerlijk vers ijs bij een mooie ijssalon. Hier zijn dus veel meer verschillende soorten restaurants en winkels dan elders. De toeristenindustrie is hier echt booming.

5 Islands tour
Wat een mazzel, het is droog, geen wind maar wel flink bewolkt. We kunnen dus toch op pad met onze boot voor een dagje touren. We hebben een heel leuk klein bootje met maar 5 passagiers, een tourguide en een kapitein. Op het 1e eiland is de Small Lagoon. We stappen over in kano's om door deze fantastische omgeving te varen. Wel heel veel andere bootjes dus het is lastig manoeuvreren. Bij de 2de stop is er een Big Lagoon waar we in alle rust doorheen kunnen varen. Daarna korte stop om te snorkelen en dan op pad naar halte 4 voor de Secret Lagoon. Er is een hele kleine opening waar je doorheen moet klimmen. Het is hier echter zo druk dat er een files van wachtende mensen staat. Ik keer om maar Myrna en Wim nemen een kijkje. Sercret is deze lagune dus al lang niet meer! We krijgen op het strand een heerlijke lunch met verse markreel, kip etc van de bbq. Het eten is tijdens het varen klaar gemaakt op een bbq die aan de buitenkant van het bootje hangt. Bij eiland 5 genieten we op het strand van de zon. Heerlijk rustig is het hier. De omgeving is echt heel fraai. Als we terug zijn wandelen we naar een tapasbar voor de sunset. Een super leuk restaurant met prachtig uitzicht en heerlijke tapas. Een mooie tip van Tripadvisor, die ons al heel vaak naar bijzondere plekjes heeft gebracht.
Wim gaat terug voor een massage en Myrna en ik struinen nog een keer langs alle winkeltjes in El Nido. Gewoon even met de tricycle heen en weer voor een eurotje per rit.

De ferry vaart helaas niet vandaag
We staan vroeg op en checken uit omdat we om 07.30 uur bij de ferry in El Nido (4 km verderop) moeten zijn, die ons naar Coron moet brengen. Helaas.....de kustwacht besluit dat er geen enkel schip mag gaan varen. Geen ferries, geen boten om te duiken, geen boten voor alle dagtours.... Het lijkt erop dat er nog een rest van een tyfoon hangt. De temperatuur is echter prima, een klein beetje wind maar wel dikke bewolking. Tsja wat nu? We rijden naar een prachtig hostel met de naam Spin. Helaas alls vol. Eerst uitgebreid ontbijten en dan gaan Myrna en ik op kamer jacht. Er zijn een paar simpele opties maar dan zien we opeens een bord met een telefoonnummer. Ja hoor 4 kamers vrij....kom maar kijken zegt de dame. We zien helemaal niemand dus snuffelen een beetje rond. Oeps dit is een privehuis, onze bungalow staat hoog op een berg. We struinen naar boven en een heel eind boven het dorp staan inderdaad 4 fraaie onderkomens, met een waanzinnig uitzicht over de baai en de stranden. Yep dat gaat hem worden..... Maar waar is de weg.....oh die is er niet. We halen Wim en de rugzakken op en ja hoor.......hup omhoog met alles op onze rug. Zwetend en puffen bereiken we ons paradijsje.... Deze klim van 150 hele grote treden (veel te groot voor kleine filipijnen) doen we nog 2 keer.....voor de lunch gevolgd door een drankje op het strand en het avondeten. Het is het meer dan waard. Einde van de middag begint het te regenen, dus onze regenjassen moeten voor de 1e keer deze vakantie toch nog aan. Tussendoor bezoeken we nog even de filipijnse huisarts omdat Wim last van zijn oren heeft. Het ziet er allemaal niet geweldig en fris uit.....nee hier wil je echt niets ernstigs krijgen. Hij krijgt alvast druppels mee, zodat morgenochtend zijn oren uitgespoten kunnen worden. Dat kan dan qua hygiene nog net